Koszt dostosowań do FATCA dla polskich banków wyniesie 60 mln zł?
W ciągu kilku lat największe polskie banki ponieść mogą do 60 mln zł kosztów z tytułu przygotowań do realizacji amerykańskiej ustawy o ujawnianiu informacji o rachunkach zagranicznych dla celów podatkowych (FATCA) - ocenia firma doradcza Deloitte.
- Jednostkowo największe polskie banki mogą liczyć się z kosztami wdrożeniowymi sięgającymi nawet 15 mln euro, nie licząc kosztów spółek z grupy. Będzie to kwota jaką będzie musiał ponieść duży, uniwersalny bank, w ciągu pięciu lat, z czego największe koszty obejmować będzie okres pierwszych 2-3 lat - powiedział na wtorkowym spotkaniu z dziennikarzami Marcin Olecki z Deloitte.
Przepisy FATCA zostały uchwalone w 2010 roku i dotyczą ściągalności podatków z aktywów ulokowanych poza granicami USA. Finalna regulacja spodziewana jest latem, a przepisy wykonawcze, będące obecnie w fazie konsultacji, wejdą w życie od stycznia 2013 roku.
- Za rok banki będą musiały być gotowe do podpisania umowy z IRS. W lipcu 2013 roku muszą być wdrożone nowe procesy i systemy do rejestracji przyjmowania nowych klientów o kategorie danych i dokumentacji zgodnie z FATCA - powiedział Olecki.
Identyfikacja i klasyfikacja obecnych klientów do wymogów FATCA nastąpić ma do połowy 2015 roku.
Deloitte ocenia, jednym z kluczowych elementów będzie dostosowanie systemów informatycznych banków do nowych wymogów informacyjnych związanych z FATCA.
Koszty związane będą m.in. ze zmianą procesów otwierania nowych rachunków, identyfikacji i klasyfikacji klientów oraz zbierania dokumentacji.
Przepisy FATCA dotyczyć będą w Polsce banków detalicznych, korporacyjnych i inwestycyjnych, a także biur maklerskich, firm zarządzających aktywami i ubezpieczycieli (głównie życiowych).
Niepodpisanie przez bank umowy z IRS spowoduje nałożenie na klientów 30 proc. podatku na wszystkie kwalifikowane transfery z USA.
Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z informacjami gospodarczymi