Kursy walut zniszczą ci wakacje

Niepewność, co do wartości kursu waluty oprócz tego, że może być zmartwieniem dla osób spłacających kredyty hipoteczne może stać się również przeszkodą w zaplanowaniu wakacji.

Należy pamiętać o tym, że wakacyjny wyjazd za granicę może okazać się droższy niż planowaliśmy. Pamiętajmy o podstawowych prawach konsumentów korzystających z usług biur podróży. W czerwcu ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił wyniki kontroli wzorców umownych stosowanych przez organizatorów turystyki. Spośród skontrolowanych 137 przedsiębiorców aż u 96,4% stwierdzono nieprawidłowości. Zarzuty Urzędu dotyczyły głównie stosowania postanowień naruszających ustawę o usługach turystycznych oraz tożsamych ze znajdującymi się w Rejestrze klauzul niedozwolonych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kwestionował m.in. postanowienia dotyczące ograniczania odpowiedzialności biur za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy oraz przyznawania sobie przez organizatora turystyki prawa do jednostronnej zmiany umowy - zwłaszcza ceny - bez uzasadnionej przyczyny. Do dnia dzisiejszego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakończył 117 postępowań oraz nałożył na przedsiębiorców kary w łącznej wysokości ponad 480 tys. zł.

Sprawdź bieżące notowania walut na naszych stronach

Uwaga na wahania kursów walut.

Już od kilku miesięcy biura podróży kuszą nas ofertami ze swoich katalogów przygotowanych na lato 2009. Dwa tygodnie na słonecznej plaży w Tunezji, Grecji czy na Dominikanie to dla wielu osób wymarzony sposób spędzenia urlopu. Zanim jednak zdecydujemy się na konkretną propozycję należy ustalić wszystkie szczegóły wyjazdu oraz zapoznać się z treścią umowy i regulaminem przed ich podpisaniem. Szczególnie należy zwrócić uwagę na warunki dotyczące zmiany ceny wycieczki. Dla kupujących kilka miesięcy wcześniej usługę turystyczną zmartwieniem mogą okazać się wahania kursów walut.

Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych koszt imprezy, po podpisaniu przez nas umowy, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy umowa wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Jednakże każda zmiana ceny wycieczki w związku z wymienionymi wyjątkowymi sytuacjami powinna być zawsze udokumentowana przez organizatora turystyki.

Niedopuszczalne są sytuacje, w których dopłaty wyznaczane są arbitralnie bez konkretnych, adekwatnych do sytuacji wyliczeń. Warto pamiętać, że w sytuacji, gdy nie zgadzamy się na dopłatę zaproponowaną nam przez organizatora mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. Ponadto w sytuacji dokonanej już zapłaty za wycieczkę - biuro podróży jest zobowiązane zwrócić klientowi całą kwotę.

Przed podpisaniem umowy należy

upewnić się, czy cena nam podana przez pracownika biura podróży obejmuje wszystkie opłaty i koszty, w tym np. ubezpieczenie NW czy przejazd z lotniska do hotelu, oraz uwzględnia nasze preferencje, jak chociażby dopłatę za pokój z widokiem na morze. Warto wyjaśnić również, co oznaczają sformułowania: blisko morza - czy oznacza to, że mamy do niego 50, 100 czy 500 metrów? Warto również pamiętać o tym, że standardy w oznaczeniu hoteli różnią się na poszczególnych kontynentach: hotel trzygwiazdkowy w Tunezji może znacznie odbiegać standardem od również trzygwiazdkowego hotelu w Grecji. Należy również pamiętać o tym, bez względu na nazwę oferty - first minute czy last minute - przysługuje pełny zakres ochrony przewidziany przepisami, np. w przypadku zmiany ceny.

Na co zwrócić uwagę?

Kupując wiele tygodni przed wyjazdem wycieczkę warto zwrócić uwagę w jakiej walucie i po jakim kursie organizator przelicza cenę wyjazdu w dniu, w którym podpisujemy umowę. Informacja ta jest ważna szczególnie, gdy kursy walut podlegają dużym wahaniom. Jeżeli w dniu podpisania umowy przedsiębiorca stosuje kursy obowiązujące kilka miesięcy wcześniej - znacznie korzystniejsze dla klienta od obecnych, to istnieje duże ryzyko, że cena wycieczki ulegnie zmianie.

Nie może się to jednak stać później niż na 21 dni przed wyjazdem, a przedsiębiorca musi udokumentować, że na podwyższenie ceny miały wpływ ściśle określone przypadki - po tym terminie cena wycieczki nie może ulec zmianie. Przedsiębiorcy coraz częściej oferują możliwość wykupienia ubezpieczenia, które pokrywa koszty ewentualnego podwyższenia ceny wyjazdu. Jednakże przed jego wybraniem należy uważnie zapoznać się z umową, żebyśmy wiedzieli czy polisa obejmuje każdą sytuację podwyższenia kosztów.

Nie daj się nabrać!

Organizatorzy turystyki często przyznają sobie prawo do zmiany programu imprezy oraz jej warunków, w tym kategorii hotelu i jego rodzaju, położenia itp. - w stosunku do informacji zawartych w katalogu lub umowie, bez przyznania turyście możliwości bezkosztowego odstąpienia od kontraktu. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, w przypadku, gdy przedsiębiorca jest zmuszony zmienić istotne warunki kontraktu - przykładowo kategorię hotelu - powinien niezwłocznie powiadomić o tym klienta. W takiej sytuacji konsument ma prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń, bez obowiązku zapłaty kary umownej.

SerwisPrawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »