Łatwiej wysłać urzędowe pismo przez Internet
Od dziś za pośrednictwem strony Obywatel.gov.pl można skorzystać z nowego, uproszczonego formularza najpopularniejszej e-usługi - pisma ogólnego do urzędu. Jak zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji, jest bardziej przejrzysty i intuicyjny. To kolejny krok ułatwiający zdalny kontakty obywatela z urzędami.
Zwyczajowo do każdej sprawy urzędowej są osobne formularze on-line, a to jest uniwersalny i powszechnie wykorzystywany wniosek. Pismo ogólne można złożyć elektronicznie z użyciem profilu zaufanego w dowolnej sprawie i administracja ma obowiązek je przyjąć i rozpatrzyć. Jeśli nie można znaleźć odpowiedniego formularza, albo nie ma takiej dostępnej usługi, to wówczas można złożyć pismo ogólne. Usługa "Pismo ogólne do urzędu" służy m.in. do zadawania pytań, pisania wyjaśnień, zażaleń, żądań i próśb oraz przesyłania wniosków we wszystkich sprawach, dla których nie istnieją oddzielne formularze usług. Nowa wersja pojawiła się wcześniej niż zapowiadano, bo minister cyfryzacji Anna Streżyńska mówiła w lipcu, że pismo ogólna w bardziej przyjaznej formie powinno zostać udostępnione pod koniec roku.
Tylko w tym roku z tej usługi obywatele skorzystali ponad 1,4 mln razy. To oznacza, że każdego dnia, za pośrednictwem platformy ePUAP do urzędów wpływa niemal 5 tysięcy takich pism. Teraz Ministerstwo Cyfryzacji oraz Centralny Ośrodek Informatyki (COI) przygotowały nowy formularz tej usługi. Po zalogowaniu np. PZ dane osoby wysyłającej same się uzupełniają.
Zmienił się też sposób dodawania załączników - akceptowane są załączniki do 500 MB. Poprawiony został również sposób adresowania samego pisma. Ze statystyk wynika, że najczęściej zapytania czy wnioski pismem ogólnym kierowane są do urzędów, w sprawie informacji skarbowych, do stacji sanitarno-epidemiologicznych, urzędów miejskich, inspekcji weterynaryjnych.
Takie internetowe pismo może skierować każdy kto ma profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany, które pozwalają potwierdzić tożsamość danej osoby. Liczba profili zaufanych rośnie i jest ich już blisko 1,2 mln, także dzięki temu, że można je założyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Od początku roku portal obywatel.gov.pl odwiedziło 6,8 mln użytkowników, a samych odsłon było 27,2 mln. To około 2 razy więcej niż przed rokiem.
Monika Krześniak-Sajewicz