Monety gorsze od banknotów

Banki żądają od przedsiębiorców dodatkowej opłaty, gdy dokonując większych wpłat przynoszą nieposegregowane banknoty albo monety.

Banki żądają od przedsiębiorców dodatkowej opłaty, gdy dokonując większych wpłat przynoszą nieposegregowane banknoty albo monety.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpisał do rejestru 30 niedozwolonych klauzul, jakie stwierdził w umowach bankowych. Cztery postanowienia dotyczyły pobierania dodatkowych opłat od klientów za to, że wypłacali gotówkę z własnego konta w kasie banku.

Wprawdzie banki wycofały się już z tej praktyki, ale podczas przeprowadzonej kontroli stwierdzono inne nieprawidłowości. Na przykład sześć banków żąda dodatkowej opłaty przy wpłacaniu do kasy bilonu. W niektórych bankach przedsiębiorcy muszą dodatkowo płacić, gdy dokonując większych wpłat, nie posegregowali banknotów albo monet według nominałów, nie ułożyli ich w tę samą stronę i nie ujęli w opaski banknotów danego nominału.

- Klient traci, gdyż banki rozróżniają środki płatnicze na banknoty i bilon - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Obciążanie konsumenta kosztami za wpłatę gotówki w bilonie narusza dobre obyczaje. Urząd kwestionuje także postanowienia umowne dotyczące takich sytuacji, gdy z rachunku walutowego nie można w całości wypłacić gotówki. Przewidują one, że bank wypłaca pozostałą część w złotych i stosuje kurs przeliczeniowy przez siebie ustalony i zawierający marżę. W tej sytuacji klient, który nie ponosi winy za brak odpowiedniej gotówki w banku, musi zrezygnować z wypłaty albo ponieść koszt wymiany waluty. Jest więc karany za uchybienie banku.

Reklama

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: monety | banknoty | opłaty | bank
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »