Na święta, Sylwestra oraz ferie wydamy blisko 28 miliardów złotych
Z najnowszego raportu firmy doradczej KPMG na temat zimowych planów i wydatków Polaków na Święta, Sylwestra oraz wyjazdy zimowe wynika, że tej zimy polskie gospodarstwa domowe przeznaczą na nie łącznie kwotę 28 mld zł. Podobnie jak w ubiegłym roku, nieco ponad połowę tej sumy, tj. 14,4 mld zł, będą stanowiły wydatki na Święta Bożego Narodzenia. W porównaniu z rokiem 2012 wzrosną wydatki na Sylwestra - o 5 proc. do poziomu 9,6 mld zł.
Tegoroczna edycja raportu uwzględnia również plany Polaków związane z urlopami świąteczno-noworocznymi oraz wyjazdami zimowymi. Wyjazdy są wciąż luksusem, na który pozwalają sobie tylko nieliczni. Ci, którzy decydują się na zimowe wypady w kraju lub za granicą, w tym sezonie wydadzą na nie łącznie 4 mld zł.
Łączne wydatki Polaków na Święta Bożego Narodzenia wyniosą w tym roku 14,4 mld zł, czyli o 100 mln zł mniej niż roku temu. Prawie połowę tej kwoty pochłoną prezenty - wydamy na nie w sumie 6 mld zł. Co więcej, aż 5,4 mld zł wydamy na żywność i napoje bezalkoholowe. Niemal dla wszystkich Polaków Święta Bożego Narodzenia pozostają wydarzeniem związanym przede wszystkim z rodzinnymi spotkaniami w domowej atmosferze.
Przeciętne gospodarstwo domowe wyda na Święta Bożego Narodzenia w 2013 roku łącznie 979 zł. Najważniejszą pozycją w świątecznym budżecie pozostaną prezenty. Zakupi je 81 proc. gospodarstw domowych, wydając na ten cel średnio 501 zł. Poważnym wydatkiem będzie także zakup żywności i napojów bezalkoholowych (94 proc. gospodarstw, średnie wydatki 391 zł).
W większości przypadków gospodarstwa domowe chcą wydać na Święta tyle samo co rok temu. Skromniejsze Boże Narodzenie planuje jednak 30 proc. naszych respondentów. Dotyczy to przede wszystkim najmniej zamożnych gospodarstw wiejskich oraz osób w wieku przedemerytalnym.
Polacy nie oszczędzają na prezentach. W porównaniu z rokiem poprzednim łączne wydatki na prezenty nieznacznie wzrosną (o 1 proc.). Respondenci natomiast chcą ograniczyć dalsze wyjazdy (koszty transportu zmniejszą się o 15 proc.) oraz wydatki na odzież, obuwie, biżuterię i akcesoria kupowane specjalnie z okazji Świąt.
Według badania KPMG, 86 proc. dorosłych Polaków będzie obchodzić Święta Bożego Narodzenia we własnym domu, z najbliższą rodziną lub przyjaciółmi. Ponadto, niemal co druga osoba (42 proc.) w okresie świątecznym odwiedzi rodzinę lub znajomych. Tylko 2 proc. Polaków w czasie Świąt będzie pracować.
Na zabawy sylwestrowe Polacy przeznaczą nieco więcej pieniędzy niż w ubiegłym roku - łączne wydatki na ten cel wzrosną o 5 proc. do 9,6 mld zł. Za wzrost odpowiada przede wszystkim rosnąca popularność wyjazdów sylwestrowych wśród zamożnych konsumentów. Łączna kwota przeznaczona na wycieczki krajowe zwiększy się o 29 proc., zaś na zagraniczne - aż o 77 proc. Wciąż jednak większość pochłoną wydatki na żywność i napoje bezalkoholowe (czyli 43 proc.), na które Polacy wydadzą 4,2 mld zł. Wydatki na alkohol wyniosą 876 mln zł (9 proc. łącznych wydatków na Sylwestra). Gospodarstwa domowe przeznaczą na Sylwestra średnio 655 zł.
- Większość (43 proc.) gospodarstw domowych planuje wydać na Sylwestra tyle samo, co w zeszłym roku. Duża grupa (32 proc.) planuje jednak ograniczyć wydatki. Dotyczy to najczęściej najbiedniejszych gospodarstw ze wsi oraz tych ze średniej wielkości miast. Do wzrostu wydatków przyznaje się jedynie 21 proc. gospodarstw, jednak wzrost ten będzie na tyle duży, by zaważyć o wzroście całkowitej sumy sylwestrowych wydatków. Wydatki zwiększą przede wszystkim gospodarstwa zamożne, ale jeszcze nie bogate, oraz te z największych miast - mówi Andrzej Bernatek, Szef Zespołu Doradców dla Rynków Konsumpcyjnych, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego KPMG w Polsce.
Chociaż Sylwester powszechnie kojarzy się z hucznymi imprezami i wystawnymi balami, to 57 proc. dorosłych Polaków wybierze jednak kameralne spotkanie w gronie najbliższych. Na imprezie prywatnej Nowy Rok powita 13 proc. osób, na bal wybiera się 7 proc., a wyjazd w kraju lub za granicę planuje 5 proc. ankietowanych. Do tej ostatniej grupy należą zwłaszcza osoby o wyższych zarobkach.
Im starsi respondenci, tym częściej planują spędzić Sylwestra w domu. Z kolei im młodsza grupa wiekowa, tym większy odsetek zamierza świętować Nowy Rok w inny sposób. Wśród najmłodszych dorosłych Polaków najpopularniejszym sposobem spędzania Sylwestra jest impreza prywatna.
Wyjazdy zimowe wciąż pozostają luksusem, na który pozwala sobie stosunkowo niewiele osób. W ciągu nadchodzącej zimy (poza Świętami i Sylwestrem) planuje je tylko 14 proc. dorosłych Polaków. Na wyjazdy i związane z nimi koszty pozwalają sobie najczęściej osoby młode, dobrze wykształcone i stosunkowo zamożne. Dodatkowo 13 proc. rodziców chce wysłać swoje dzieci na obóz w czasie najbliższych ferii zimowych.
Niemal trzy czwarte Polaków wybierających się na zimowy wyjazd planuje spędzić go w kraju. Tylko 29 proc. wyjedzie za granicę. Najczęściej wymieniane kierunki zagranicznych wypadów zimowych to Włochy, Austria, Niemcy i Francja. Krajowe i zagraniczne wyjazdy będą najczęściej trwać maksymalnie 7 dni.
Wymienianie przez naszych respondentów kraje oferują idealne warunki dla narciarzy i snowboardzistów, a Polacy lubią aktywny wypoczynek. Ponad połowa respondentów wybierających się na wyjazd będzie uprawiać sporty zimowe (54 proc.). Popularnymi formami aktywnego wypoczynku są też spacery i zwiedzanie. Odpowiednio 77 proc. i 57 proc. badanych zamierza w ten sposób spędzić chociaż część wolnego czasu podczas wyjazdu - tłumaczy Andrzej Bernatek, Szef Zespołu Doradców dla Rynków Konsumpcyjnych, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego KPMG w Polsce.
W sezonie 2013/2014 Polacy wydadzą na wyjazdy zimowe (inne niż świąteczne czy sylwestrowe) łącznie 4 mld zł.
W ramach badania planów i wydatków na Święta Bożego Narodzenia oraz Sylwestra 2013, zapytaliśmy także dorosłych Polaków o długość i czas urlopu planowanego w tym okresie. Jak wynika z badania, urlop w okresie świąteczno-noworocznym planuje blisko co drugi pracujący Polak. To aż 7,3 mln osób.
Najczęściej planowany jest urlop w Wigilię (61 proc. osób planujących wzięcie wolnego) oraz w okresie między Świętami a Sylwestrem (73 proc.). Na samego Sylwestra urlop weźmie co druga osoba (47 proc.). Znacznie mniej, bo 25 proc. osób planuje wolne w okresie między Sylwestrem a Świętem Trzech Króli.
Zgodnie z deklaracjami respondentów, przeciętny urlop świąteczno-noworoczny będzie trwał 2,5 dnia (nie licząc wolnych od pracy dni świątecznych).
portalspozywczy.pl / KPMG
Więcej informacji w miesięczniku "Rynek Spożywczy"