Na zakupy z myszką i e-koszykiem

Do zakupu prezentów mikołajowych zostało już niewiele czasu. Z kupnem prezentów pod choinkę też nie ma co zwlekać. Zamiast biegać po sklepach w poszukiwaniu idealnego podarunku spora część z nas będzie odwiedzać sklepy i bazary w internecie.

Ale tu też obowiązują pewne zasady, których warto się trzymać, by nie stracić pieniędzy a cieszyć się z zakupionego towaru....

Europejskie Centrum Konsumentów radzi

Podobnie jak w przypadku "tradycyjnych" zakupów, tak i podczas oglądania zasobów sklepów w internecie:

- przygotuj wcześniej listę produktów, które chcesz nabyć. Łatwiej ci będzie przeszukać zasoby,

- dokładnie czytaj warunki promocji i zapoznaj się z regulaminem sprzedawcy, a unikniesz rozczarowania,

- jeśli towar kupujesz na aukcji czy w sklepie zagranicznym, sprawdź, jaki jest termin dostawy; przed świętami zwykle czas dostarczania wydłuża się,

Reklama

- dowiedz się, czy cena za produkt zawiera opłatę za przesyłkę, czy też koszty usługi transportowej trzeba ponieść osobno,

- przeczytaj, jakie są opinie klientów o danym sprzedawcy,

- zobacz, czy sprzedawca podaje swoje pełne dane i adres stacjonarny - to ważne w przypadku zwrotów i reklamacji,

- kupującym na odległość przysługuje na mocy europejskiego prawa co najmniej 7 dni roboczych na odstąpienie od umowy (na terenie Polski jest to 10 dni kalendarzowych). O tym prawie i terminie sprzedawca powinien wyraźnie poinformować przed zawarciem transakcji,

- jeżeli sprzedawca zaniedba obowiązek informacyjny, np. nie poinformuje o prawie do odstąpienia od umowy, nie poda pełnego adresu itp. termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy,

- jeśli kupujemy na aukcji w drodze licytacji, prawa konsumentów odnośnie umów zawieranych na odległość nie obowiązują,

- i pamiętaj: kupując przez internet masz prawo do o jasnej i pełnej informacji o oferowanym w sklepie on-line produkcie a zawarcie umowy sprzedaży powinno zostać potwierdzone pisemnie, np. za pośrednictwem e-maila.

Ile wydajemy?

Gdy otacza nas klimat świąteczny, w sklepach - coraz częściej internetowych - wzrasta szał zakupów. Wartość polskiego handlu w internecie wzrośnie do 4 mld euro rocznie - takie są prognozy do 2010 roku, które przedstawiła firma Gemius.

Zakupoholik jest w każdym z nas - zobacz galerię

W 2005 roku Polska była na 8. miejscu w Europie pod względem wartości e-commerce. Obroty wyniosły 1,1 mld euro i były o pół miliarda euro większe niż w 2004 r. Polskich e-sklepów jest obecnie ponad 800, w około 100 z nich można zapłacić kartą kredytową. Spośród wszystkich Polaków korzystających z internetu, zakupy w sieci robi około 33 proc. z nas. W Wielkiej Brytanii z tej formy nabywania towarów korzysta aż 71 proc. Mniej chyba ufa e-commerce'owi południe Europy: we Włoszech zakupy w internecie robi tylko 25 proc. internautów a w Hiszpanii - 19 proc.

Kto najczęściej kupuje?

Na internetowe zakupy w Polsce najczęściej wybierają się mężczyźni, choć należy podkreślić, że od 2005 roku zwiększyła się liczba kobiet, które polubiły ten sposób wydawania pieniędzy (w 2005 roku było ich prawie 36 proc. a w 2006 - prawie 39 proc.).

Zakupami w internecie są zainteresowani przede wszystkim ludzie młodzi, od 15 do 24 lat. Rośnie liczba osób w wieku 25-34 lat i powyżej 45. roku życia, które kupują w sieci. Np. od 2005 r. udział grupy osób powyżej 45. roku życia wśród kupujących w internecie wzrósł z 18,5 proc. do 28,6 proc. obecnie.

Co najczęściej trafia do naszych e-koszyków?

Polacy kupują w internecie książki, płyty, filmy (64,3 proc.), sprzęt komputerowy (37,5 proc.) oraz telefony (30 proc.).

Internet ma zdecydowaną przewagę nad centrum handlowym: tu nie ma tłoku, a zakupy można robić w zaciszu domowym. Ale i taki sposób może doprowadzić do zakupoholizmu. Róbmy więc zakupy w towarzystwie... rozsądku.

AJ Kozak

Kupić, nie kupić... ale warto pooglądać

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | sprzedawca | sklepy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »