Nie daj się oszukać w internecie

Gdy w internecie znajdziemy ofertę znacznie tańszą od innych, powinniśmy uważać. To może to być wabik na naiwnych. Co ciekawe, oszukać może nas nawet internetowy sklep reklamujący się w gazetach, na największych portalach, a nawet polecany przez znajomych. Expander radzi, by szczególnie uważać wówczas, kiedy sklep internetowy nie akceptuje płatności przy odbiorze, ani kartą, a jedynie przelewem.

W internecie czasami udaje nam się wyszukać oferty sprzedaży z bardzo atrakcyjną ceną. Trzeba jednak pamiętać o tym, że część tego typu ofert jest niestety oszustwem. Jak w takim razie zdecydować: dokonać zakupu czy zrezygnować? Przede wszystkim nie należy skupiać się jedynie na cenie. Wręcz przeciwnie.

Co ważne, naszych podejrzeń nie powinna uśpić ani rekomendacja znajomych, ani reklama sklepu internetowego, nawet jeśli pojawiła się w gazetach czy na głównych stronach największych portali. Zdarzało się bowiem, że oszuści włamywali się do poczty e-mailowej czy na profile w portalach społecznościowych i zachęcali do korzystania z nieuczciwej oferty.

Reklama

Również wszechobecne reklamy nie gwarantują bezpieczeństwa klientom. W ostatnim czasie pokazała to dobitnie sytuacja klientów firmy (z nieco innej branży) Amber Gold.

Kiedy mamy zamiar po raz pierwszy skorzystać z usług sklepu internetowego, zawsze warto poszukać o nim informacji w wyszukiwarce internetowej.

Sklepy, które prowadzą rzetelny biznes, zachęcają klientów do wystawiania opinii. Najlepiej jeśli są one zamieszczane na portalach niezależnych od sprzedającego. Jeśli znajdziemy przynajmniej kilkaset, a najlepiej kilka tysięcy pozytywnych opinii, to jest to argument za skorzystaniem z oferty.

Doświadczenia internautów pokazują, że czerwona lampka powinna nam się zapalić wtedy, gdy sklep nie pozwala płacić za towar przy odbiorze, ani kartą, a jedynie przelewem. Jeśli do tego ma on siedzibę za granicą (zwłaszcza poza UE), to w razie kłopotów o odzyskaniu pieniędzy praktycznie możemy zapomnieć. W takiej sytuacji lepiej dokonać zakupu w innym sklepie, nawet jeśli oferuje on wyższa cenę.

Gdy korzystamy z niesprawdzonego wcześniej sklepu, warto wybierać opcję płatności przy odbiorze lub kartą.

Płatność kartą jest znacznie bezpieczniejsza niż za pomocą przelewu. W przypadku oszustwa możemy bowiem liczyć na pomoc banku w odzyskaniu pieniędzy. Jeśli udowodnimy, że otrzymaliśmy towar niezgodny z zamówieniem lub go nie otrzymaliśmy, a sklep odmówi uznania naszych roszczeń, to bank zwróci nam pieniądze. Nie możemy natomiast liczyć na taką pomoc, jeśli zapłacimy przelewem.

Jarosław Sadowski

analityk firmy Expander

www.expander.pl

Expander.pl
Dowiedz się więcej na temat: oszukać | zakupy online | internet | e-commerce | e-biznes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »