Nietrafiony prezent. Czy można go oddać do sklepu?

Grudzień, a wraz z nim okres świąteczny, niesie za sobą okazje do obdarowywania się prezentami. Trafione podarunki ucieszą każdego. Co jednak z tymi, które nie trafiły w gusta? Rozwiązaniem takiej sytuacji jest zwrot towaru do sklepu. Kiedy można to zrobić?

Nie każdy prezent można oddać do sklepu

W kontekście zwrotu prezentu najważniejsze będzie ustalenie, gdzie został kupiony. Najłatwiej będzie zapytać o to osobę, od której otrzymaliśmy podarek. Jeśli chcemy to zrobić potajemnie, cały proces może być bardziej skomplikowany, chyba że jesteśmy pewni, w którym sklepie towar został kupiony. Jeśli ustaliliśmy punkt sprzedaży, to kolejnym krokiem będzie sprawdzenie sposobu nabycia.

W przypadku zakupów stacjonarnych kluczowy jest regulamin sklepu. W kwestii zwrotów każda placówka handlowa może sama ustalać zasady i tryb oddawania towarów. Może się również zdarzyć, że znajdą się w nim zapisy uniemożliwiające dokonywanie zwrotów. Gdy regulamin pozwala na oddawanie produktów, warto zwrócić uwagę na termin, w jakim można tego dokonać. Najczęściej jest to 7, 14 lub 30 dni.

Reklama

Nietrafiony prezent. Czy muszę mieć paragon?

W wielu przypadkach dostając prezent, nie jest dołączany do niego paragon fiskalny. Czy w takiej sytuacji możliwy jest zwrot towaru? To zależy. Nie ma jednoznacznego przepisu, który wiązałby oddanie towaru do sklepu z posiadaniem paragonu. Jedynym aspektem prawnym, jaki musi przeanalizować sprzedawca, jest realna możliwość udowodnienia przez niego, że zwrot miał miejsce. Jest na to kilka innych sposobów niż przedstawienie paragonu fiskalnego. Może to być:

  • dokument gwarancyjny podbity przez sprzedawcę,
  • wyciąg z terminala,
  • zeznanie świadka.

Jedno z tych potwierdzeń zakupu wystarczy do stworzenia protokołu zwrotu towaru.

Zobacz również: Większa ochrona konsumentów. Prezydent Duda podpisał nowelizację ustawy

Jak oddać prezent kupiony przez internet?

W przypadku transakcji zawartych na odległość zwrot jest o tyle łatwiejszy, że zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, każdy towar zakupiony przez internet możemy oddać w ciągu 14 dni bez konieczności podawania przyczyny zwrotu. Jest jednak jedna rzecz, która może utrudnić przeprowadzenie tej procedury — dowód zakupu.

Analogicznie, jak w przypadku produktów zakupionych w sklepie stacjonarnym, mamy kilka innych metod, które potwierdzą fakt, że towar został zakupiony w danym sklepie internetowym. Niestety wszystkie wiążą się z koniecznością poinformowania osoby, od której otrzymaliśmy podarunek, o chęci jego oddania do sklepu.

Personalizowany prezent a możliwość zwrotu towaru

Wartość upominków, szczególnie ta sentymentalna, znacznie się zwiększa, gdy są one personalizowane. Jednak nawet tak osobisty podarek może okazać się nietrafiony. Przede wszystkim ze względu na posiadanie identycznego egzemplarza, ale także, gdy jest on zupełnie niewspółgrający z naszymi gustami.

Czy w przypadku takiego towaru istnieje jakakolwiek szansa na zwrot? W większości placówek handlowych jest to niemożliwe. Wynika to przede wszystkim z przepisów przytaczanej już wcześniej ustawy o prawach konsumenta, a dokładniej art. 38 pkt 3, który brzmi:

Oczywiście ostatecznie sprawa przyjęcia bądź nieprzyjęcia zwrotu zawsze należy do sklepu, w którym dokonano zakupu. Jednak oddanie personalizowanego prezentu jest znacznie trudniejsze niż zwykłego towaru.

Czytaj także:

Co robić, gdy spłata raty kredytu hipotecznego staje się zbyt dużym ciężarem?

Jest sposób na obniżenie podatku. Ostatnie dni na skorzystanie z ulgi

Bieda w Polsce. Zatrważające dane ze Szlachetnej Paczki

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zwrot towaru | prezent | Prezenty świąteczne | nietrafiony prezent
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »