Nowe uprawnienia dla mieszkańców. Koniec z oczekiwaniem na zgodę wspólnoty

Rząd planuje uproszczenie procedur związanych z instalacją ładowarek do samochodów elektrycznych na terenie budynków wielorodzinnych. Do tej pory konieczna była zgoda wspólnoty lub zarządcy budynku. Nowe przepisy mają ułatwić posiadaczom "elektryków" realizację inwestycji w garażach i na parkingach podziemnych.

Montaż stacji ładowania w bloku. Dotąd potrzebna była zgoda wspólnoty

Od 24 grudnia 2024 roku, na podstawie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w budynkach wielorodzinnych, w których znajdują się więcej niż trzy lokale, montaż punktu ładowania zależy od zgody wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielni, lub zarządcy.  

Znane są przypadki, w których wspólnota nie wydawała zgody na montaż ładowarki do samochodu elektrycznego. Jeden z nich miał miejsce w 2023 roku w Warszawie. Jak pisał portal "Finanse WP", członkowie wspólnoty utrzymywali, że montaż ładowarki może zagrażać bezpieczeństwu mieszkańców. 

Reklama

Wyrok zapadł po dwóch latach - 8 kwietnia 2025 roku sąd przyznał rację składającemu pozew i uznał, że zarząd naruszył przepisy ustawy o elektromobilności. Wyrok sądu jednoznacznie wskazywał, że właściciel miejsca postojowego ma prawo korzystać z niego zgodnie z jego przeznaczeniem, a montaż stacji ładowania, nie narusza bezpieczeństwa pozostałych mieszkańców. Oznacza to, że wspólnota nie ma prawa arbitralnie blokować takich inwestycji. 

Rząd planuje zmiany. Koniec z samowolą zarządców wspólnoty

Aby do podobnych sytuacji nie dochodziło w przyszłości, rząd zapowiedział zmiany w ustawie o paliwach alternatywnych, które ułatwią mieszkańcom budynków wielorodzinnych montaż ładowarek do samochodów elektrycznych. Zgodnie z nowymi przepisami, po złożeniu wniosku o zgodę na montaż punktu ładowania, zarząd będzie musiał zlecić ekspertyzę techniczną w ciągu 14 dni, a wciągu kolejnych 7 przekazać opinię wnioskodawcy. 

Zdaniem "Radia ZET", jeżeli zarząd nie wywiąże się z obowiązku, mieszkaniec będzie mógł sam zlecić ekspertyzę, a w przypadku jej pomyślnego wyniku przystąpić do montażu. Możliwe będzie to nawet bez zgody wspólnoty.  

W celu wyeliminowania celowego opóźniania inwestycji rząd wprowadzi również mechanizmy dyscyplinujące, które wymuszą terminowe rozpatrywanie wniosków przez wspólnotę.  

Od 2025 roku obowiązują regulacje dotyczące infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach mieszkalnych i lokalach usługowych. Zgodnie z ustawą o elektromobilności, właściciele biurowców, centrów handlowych, hoteli, a także obiektów sportowych i kulturalnych mają obowiązek montażu ładowarki na parkingach, jeśli dysponują co najmniej 21 miejscami postojowymi. W przypadku nowych budynków mieszkalnych deweloperzy są zobligowani do przygotowania przyłącza umożliwiającego instalację co najmniej jednej stacji ładowania na każde 10 miejsc parkingowych. 

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »