Nowe uprawnienia dla mieszkańców. Koniec z oczekiwaniem na zgodę wspólnoty
Rząd planuje uproszczenie procedur związanych z instalacją ładowarek do samochodów elektrycznych na terenie budynków wielorodzinnych. Do tej pory konieczna była zgoda wspólnoty lub zarządcy budynku. Nowe przepisy mają ułatwić posiadaczom "elektryków" realizację inwestycji w garażach i na parkingach podziemnych.
Od 24 grudnia 2024 roku, na podstawie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w budynkach wielorodzinnych, w których znajdują się więcej niż trzy lokale, montaż punktu ładowania zależy od zgody wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielni, lub zarządcy.
Znane są przypadki, w których wspólnota nie wydawała zgody na montaż ładowarki do samochodu elektrycznego. Jeden z nich miał miejsce w 2023 roku w Warszawie. Jak pisał portal "Finanse WP", członkowie wspólnoty utrzymywali, że montaż ładowarki może zagrażać bezpieczeństwu mieszkańców.
Wyrok zapadł po dwóch latach - 8 kwietnia 2025 roku sąd przyznał rację składającemu pozew i uznał, że zarząd naruszył przepisy ustawy o elektromobilności. Wyrok sądu jednoznacznie wskazywał, że właściciel miejsca postojowego ma prawo korzystać z niego zgodnie z jego przeznaczeniem, a montaż stacji ładowania, nie narusza bezpieczeństwa pozostałych mieszkańców. Oznacza to, że wspólnota nie ma prawa arbitralnie blokować takich inwestycji.
Aby do podobnych sytuacji nie dochodziło w przyszłości, rząd zapowiedział zmiany w ustawie o paliwach alternatywnych, które ułatwią mieszkańcom budynków wielorodzinnych montaż ładowarek do samochodów elektrycznych. Zgodnie z nowymi przepisami, po złożeniu wniosku o zgodę na montaż punktu ładowania, zarząd będzie musiał zlecić ekspertyzę techniczną w ciągu 14 dni, a wciągu kolejnych 7 przekazać opinię wnioskodawcy.
Zdaniem "Radia ZET", jeżeli zarząd nie wywiąże się z obowiązku, mieszkaniec będzie mógł sam zlecić ekspertyzę, a w przypadku jej pomyślnego wyniku przystąpić do montażu. Możliwe będzie to nawet bez zgody wspólnoty.
W celu wyeliminowania celowego opóźniania inwestycji rząd wprowadzi również mechanizmy dyscyplinujące, które wymuszą terminowe rozpatrywanie wniosków przez wspólnotę.
Od 2025 roku obowiązują regulacje dotyczące infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach mieszkalnych i lokalach usługowych. Zgodnie z ustawą o elektromobilności, właściciele biurowców, centrów handlowych, hoteli, a także obiektów sportowych i kulturalnych mają obowiązek montażu ładowarki na parkingach, jeśli dysponują co najmniej 21 miejscami postojowymi. W przypadku nowych budynków mieszkalnych deweloperzy są zobligowani do przygotowania przyłącza umożliwiającego instalację co najmniej jednej stacji ładowania na każde 10 miejsc parkingowych.