Oszczędny jak Polak w Walentynki. Prawie co trzeci z nas nie kupuje prezentów, pozostali wydadzą na upominek do 100 zł
Z badania przeprowadzonego przez IQS wynika, że Walentynki to wg 40 proc. z nas okazja do miłego spędzenia czasu. Większość Polaków wybiera tradycyjną formę świętowania Dnia Zakochanych - romantyczną kolację, spacer bądź wyjście do kina czy teatru.
Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2016
Na upominki dla "drugiej połówki" wydajemy zwykle do 100 zł, najczęściej dokonując zakupu w galerii handlowej. Zdecydowana większość Polaków nie wie, kiedy świętujemy Dzień Singla.
Prawie 40 proc. z nas lubi Walentynki, postrzegając je jako miłą tradycję. Neutralnym podejściem do Dnia Zakochanych wykazuje się 40 proc. z nas. Co piąty Polak uważa, że Walentynki to komercyjne i niczym niewyróżniające się święto.
Polacy stawiają w Walentynki na sprawdzone, romantyczne formy spędzania czasu. Większość respondentów wybierze wspólne chwile w domowym zaciszu - przy kolacji lub wieczorze filmowym (wskazuje na to 18 proc. respondentów), jak również spędzając intymne chwile we dwoje (14 proc. badanych). Co piąty Polak świętujący Walentynki chciałby uczcić ten szczególny dzień wyjściem do kina, teatru bądź na uroczystą kolację, a 6 proc. z nas - romantycznym spacerem.
- Ponad 15 proc. badanych nie chciałoby planować z okazji Dnia Zakochanych niczego szczególnego. Tylko co dziesiątemu Polakowi marzy się świętowanie Walentynek w formie wyjazdu za miasto, do SPA bądź czegoś bardziej szalonego np. lotu balonem - mówi Michał Kaleta z firmy Wyjątkowy Prezent oferującej upominki w formie przeżyć. Za to ponad 35 proc. respondentów w ogóle nie obchodzi Walentynek.
Ponad połowa Polaków nie wyda na walentynkowe prezenty więcej niż 100 zł, a niemal co trzeci z nas w ogóle nie planuje zakupu upominków. Prawie co czwarty Polak przeznaczy na ten cel między 100 a 200 zł, a 11 proc. polskich konsumentów planuje wydać na prezent od 200 do 500 zł. Jedynie 3 proc. badanych pokusi się o prezent dla "drugiej połówki" warty więcej niż 500 zł.
Prawie co drugi Polak dokona zakupu walentynkowych prezentów w galeriach handlowych. Na zakupy poza galeriami - w sklepach stacjonarnych bądź supermarketach - zdecyduje się w sumie prawie 40 proc. polskich konsumentów, a w dyskontach - 14 proc. badanych. Prawie co trzeci Polak planuje zakup walentynkowego upominku online - w sklepach internetowych (23 proc.) lub na aukcjach internetowych (9 proc.).
Niemal co trzeci z nas planuje z okazji Walentynek obdarować "drugą połówkę" perfumami lub kosmetykami. Średnio co czwarty Polak zakupi z okazji Dnia Zakochanych słodycze, a 15 proc. badanych - kwiaty. Kolejne 15 proc. respondentów stawia na zakup voucherów lub kart podarunkowych, z czego 8 proc. ma w planach nabycie vouchera na ciekawe przeżycie (np. sportowe, gastronomiczne lub zabieg kosmetyczny). Niewiele mniej, bo 13 proc. z nas, zakupi dla ukochanej/ukochanego ubrania lub bieliznę. Wśród mniej popularnych upominków można wymienić biżuterię lub zegarek (6 proc.), bilety do kina/teatru (7 proc.), książki lub gry komputerowe (6 proc.), pluszaki (4 proc.) oraz sprzęt elektroniczny i artykuły do domu (odpowiednio po 1 proc. odpowiedzi).
Co ciekawe, wśród wymarzonych prezentów Polacy wymieniają na pierwszym miejscu perfumy lub kosmetyki (17 proc. respondentów), podczas gdy jedynie 5 proc. z nas chciałoby otrzymać słodycze i ubrania lub bieliznę, a 10 proc. - kwiaty. - W pozostałych przypadkach plany odnośnie prezentów pokrywają się z oczekiwaniami. Niemal 15 proc. Polaków marzy się voucher lub karta podarunkowa, a wśród najmniej wyczekiwanych upominków wymieniamy biżuterię, bilety do kina, książki lub gry komputerowe, pluszaki, czy sprzęt elektroniczny - dodaje Michał Kaleta z firmy Wyjątkowy Prezent. Prawie co piąty Polak nie chce otrzymać z okazji Walentynek żadnego prezentu.
Dzień Singla, póki co, nie istnieje w świadomości Polaków. Zgodnie z wynikami badania tylko co trzeci z nas wie, że w ogóle obchodzimy w Polsce takie święto, z czego aż 75 proc. nie potrafi wskazać, kiedy celebrujemy Dzień Singla (15 lutego).
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Wyjątkowy Prezent przez IQS w dniach 24 stycznia - 6 lutego 2017. Analizą objęto grupę 800 Polaków w wieku 15-55 lat. Badanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem ankiety internetowej techniką RTS.