Parkingi i myjnie oszukiwały klientów? Szokujące wyniki kontroli UOKiK

Blisko co czwarty przedsiębiorca prowadzący myjnię samochodową lub parking mógł dopuścić się naruszenia praw klientów, poprzez niejednoznaczne wskazanie cen swoich usług - ustalił UOKiK, bazując na kontroli ponad 200 firm. Ponad 30 z nich za swoje wykroczenia otrzymało kary finansowe.

Jak informuje w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w 2023 r. kontrolerzy instytucji przeprowadzili inspekcje wśród 84 firm działających jako parkingi i 125 myjni samochodowych. Zadaniem urzędników była weryfikacja, czy omawiane firmy "prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie".  

"Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług" - wskazano w komunikacie UOKiK.

Reklama

Kierowcy byli wprowadzani w błąd. Cenniki nie były czytelne

Jak dodał Urząd, nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen zostały stwierdzone w przypadku 26 parkingów i 22 myjni - łącznie u 48 przedsiębiorców. Głównym problemem wskazanym przez kontrolujących było umieszczane cen usług w taki sposób, że nie były one czytelne dla wjeżdżających kierowców. 

Innymi błędami były przypadki, w których cennika albo nie było, albo nie zawierał wszystkich kosztów poszczególnych usług. "Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie 'od...' lub 'od... do...'. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta - ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać" - podkreśla UOKiK

Najwyższym wymiarem kary w takim przypadku jest grzywna w wysokości 20 tys. zł. Na taki krok urzędnicy jednak nie zdecydowali się. Łącznie 32 przedsiębiorców, u których stwierdzono wątpliwe praktyki dotyczące cenników musi zapłacić blisko 40 tys. zł kary.

"W 6 przypadkach odstąpiliśmy od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk" - dodaje Urząd.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | prawa konsumentów | parkingi | myjnie samochodowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »