Pieniędzy nie odłoży 84% Polaków

Od 1999 roku systematycznie pogarszają się oceny Polaków na temat własnych możliwości oszczędzania. Według danych Ipsos ze stycznia br. 84 proc. Polaków uważa, że w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy nie uda im się odłożyć pieniędzy.

Odsetek osób, które sądzą, że nie uda im się odłożyć żadnych oszczędności systematycznie rośnie o 3-4 punkty procentowe rocznie. W 1999 roku wynosił on 66 proc. a w styczniu 2004 roku wynosi aż 84 proc. Z kolei odsetek osób, które uważają, że uda im się odłożyć oszczędności, zmniejszył się w stosunku do 1999 roku o połowę i wynosi obecnie 12 proc.

Według badań Ipsos w styczniu br. 16 proc. Polaków posiada jakiekolwiek oszczędności, podczas gdy w 1999 roku takich osób było 30 proc. Od pięciu lat można zaobserwować znaczące zmniejszenie się liczby osób posiadających rezerwy finansowe. Przeliczając wartości procentowe na liczby bezwzględne oznacza to, że od 1999 roku 4,4 mln Polaków zużyło swoje oszczędności.

Reklama

Warto zauważyć, że spadek dotyczy tych osób, które posiadały drobne oszczędności, w wysokości dochodów z ostatnich 2-5 miesięcy. W 1999 roku oszczędności w wysokości swoich dochodów z ostatnich 2-5 miesięcy posiadało 20 proc. osób, natomiast obecnie odsetek ten spadł do 11 proc.

Osoby posiadające jakiekolwiek oszczędności, przechowują je przede wszystkim w formie gotówki w domu oraz na rachunku bieżącym w banku: te formy oszczędzania wybiera 41 procent osób. W domu gromadzone są przede wszystkim drobne oszczędności, w wysokości dochodów z ostatnich 2-5 miesięcy. Coraz mniej popularną formą gromadzenia oszczędności są lokaty bankowe - obecnie korzysta z nich 29 proc. posiadających oszczędności, podczas gdy w 2002 roku korzystało z nich 43 proc. osób.

Expander.pl
Dowiedz się więcej na temat: oszczędności | odłożenie | uda | ipsos
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »