PKO BP bardziej cyfrowy, rusza z platformą sprzedaży samochodów
Pandemia koronawirusa przyspieszyła zmiany w sposobie korzystania z banków. A te rozpędziły się z transformacją cyfrową i wchodzą w zupełnie nową rolę. PKO BP w połowie tego roku uruchomi platformę sprzedaży samochodów, a dziś udostępnił głosowego asystenta opartego na sztucznej inteligencji.
Wybuch pandemii błyskawicznie zmienił zwyczaje i nawyki, a przy okazji na bardziej konserwatywnych klientach trochę wymusił otwarcie się na cyfrowe usługi. Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego przyznaje, że pandemia koronawirusa ostro przyspiesza transformację cyfrową i powiększa grupę klientów korzystających z tych możliwości, bo rch w oddziałach się znacząco zmniejszył i został przeniesiony do kanałów zdalnych.
- W tym ujęciu dzieliliśmy naszych klientów na trzy grupy: cyfrowych, hybrydowych oraz klientów korzystających z fizycznej sieci. Widzimy, że cyfrowi przyspieszyli swoją aktywność, co potwierdzają np. wyniki używania BLIK w sklepach internetowych. Druga grupa porzuciła swoją "hybrydowość" na rzecz bankowości elektronicznej, a wobec grupy "fizycznej" rozpoczęliśmy prace by im ułatwić korzystanie z narzędzi cyfrowych - podkreśla Jagiełło, którego mandat jako prezesa największego banku w Polce został właśnie przedłużony.
Jak dodaje prezes PKO BP, w tym kontekście bank nie zmienia swojej strategii wobec fizycznej sieci, bo o tym czy dany oddział jest potrzebny decydują klienci i jeśli przestają z niego korzystać, to jest on zamykany.
W Polsce, według ostatnich danych ZBP, już ponad 18 mln osób korzysta aktywnie z bankowości internetowej, a 12 milionów z aplikacji bankowych (PKO BP ma 3,4 mln aktywnych użytkowników aplikacji IKO).
Jak dodaje Adam Marciniak, wiceprezes banku odpowiedzialny za IT, pandemia zmieniła też sposób funkcjonowania banku także od wewnątrz.
- Jeśli chodzi o centralę to też przeszliśmy duży test funkcjonowania i udało się szybko przeformułować tryb działania. Z dnia na dzień przenieśliśmy 11 tys. osób do pracy zdalnej przy zachowaniu wszystkich funkcji, w tym tzw. krytycznych - podkreśla Marciniak.
Jednocześnie zapowiada start dwóch dużych projektów. W połowie roku ma zostać uruchomiona internetowa platforma do sprzedaży samochodów. - Będziemy proponować samochody z naszej bazy czyli z pewnego rodzaju gwarancją, uzupełnione o produkty grupy czyli np. leasing, ubezpieczenia czy inne formy finansowania zakupu. Projekt jest już praktycznie gotowy i chcemy go udostępnić do końca czerwca - dodaje Marciniak
Już dziś bank udostępnił inny z dużych zapowiadanych projektów, oparty na sztucznej inteligencji.
- Wprowadzamy naszą najnowszą funkcję opartą na sztucznej inteligencji, za pomocą której klienci w ramach normalnej potocznej rozmowy będą mogli zlecać wykonanie operacje i wydawać dyspozycje - tłumaczy Marciniak.
Usługa została uruchomiona pilotażowo dla części klientów korzystających z telefonów z systemem Android, a w ciągu kilku tygodni będzie dostępna także dla pozostałych. Na początek daje możliwość m.in.: zlecenia przelewu, sprawdzenia historii i stanu konta oraz płatności Blikiem.
Co ważne, rozumie mowę potoczną i tak wydawane polecenia jak np. "przelej 100 zł do Janka" czy "pokaż mi przelewy z ubiegłego miesiąca" czy "ile mam kasy na koncie?"
Monika Krześniak-Sajewicz
PKO LIDEREM W POŚREDNICTWIE PRZY TARCZY PFR