Poczta zatrzyma nieodebrane pieniądze
Rząd planuje zmiany w ustawie - Prawo pocztowe, zamierza m.in. - jak deklaruje - uprościć procedury dotyczące przekazów pocztowych. To poczta sama poszuka adresata i nadawcy, a po dwóch latach przejmie pieniądze, jeżeli uzna, że nie da się ich zwrócić.
Jak pisze Prawo.pl, nowela Prawa pocztowego, którą rząd udostępnił na stronie rządowego centrum legislacji, ma umożliwić poczcie przejęcie niedostarczonych przekazów pocztowych. Będzie to możliwe, gdy operator nie ustali ani adresata, ani nadawcy. Obecnie w takiej sytuacji stosuje się przepisy ustawy o rzeczach znalezionych - oznacza to, że w cały ten proces angażuje się właściwego starostę.
Kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym, której nie można doręczyć adresatowi, zwraca się nadawcy, a w przypadku gdy jest to niemożliwe z powodu braku albo błędnego adresu nadawcy albo nieodebrania przez nadawcę kwoty pieniężnej w terminie wskazanym w regulaminie świadczenia usługi, operator pocztowy, który zawarł z nim umowę o świadczenie usługi pocztowej, przechowuje przez okres 2 lat od dnia stwierdzenia niemożności doręczenia kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym.
Operator pocztowy umieszcza na swojej stronie internetowej, przez okres roku od dnia stwierdzenia niemożności doręczenia kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym, wezwanie do jej odbioru. W przypadku nieodebrania przez nadawcę albo adresata kwoty pieniężnej w terminie 2 lat od dnia stwierdzenia niemożności doręczenia kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym, operator pocztowy staje się jej właścicielem.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Projektodawca zmiany tłumaczy koniecznością uproszczenia procedury. Obecnie, kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym, której nie można doręczyć adresatowi, zwraca się nadawcy, a w przypadku gdy jest to niemożliwe z powodu braku lub błędnego adresu nadawcy, operator pocztowy, który zawarł z nim umowę o świadczenie usługi pocztowej, stosuje odpowiednio art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych i art. 187 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
W praktyce przekazy niedoręczalne powyżej 100 zł są przekazywane do właściwego starosty. Z uzasadnienia zmiany wynika, że przechowywanie niedoręczonej kwoty bezpośrednio przez operatora pocztowego upraszcza procedury i zmniejsza koszty obsługi administracyjnej związanej z procesem przekazywania przekazów niedoręczalnych po stronie operatorów pocztowych i starostów.
- Stanowi też ułatwienie dla klienta, który może odebrać kwotę przekazu po upływie okresu reklamacyjnego bezpośrednio u operatora pocztowego, za pośrednictwem którego przekaz został nadany - wskazano. Brakuje uzasadnienie pkt. 4 zgodnie, z którym po upływie dwóch lat, w sytuacji gdy po pieniądze nikt się nie zgłosi, przejmuje je poczta. Co więcej - skrócone zostaną też terminy przedawnienia roszczeń z tytułu przekazu pocztowego, obecnie stosuje się terminy ogólne z Kodeksu cywilnego, po zmianach natomiast przedawnią się po dwunastu miesiącach.