Reklama

Polacy czekają na Black Friday 2022, ale nie chcą fałszywych obniżek cen

Zdecydowana większość Polaków (69 proc.) planuje w tym roku zakupy na Black Friday lub Cyber Monday - wynika z badania Revolut Money Report. Towary będą wybierali z dużą uwagą, bo ponad połowa kupujących (63 proc.) przyznaje, że w przeszłości oferowane obniżki okazały się fałszywe. Połowa respondentów oczekuje, że rabaty wyniosą co najmniej 40 proc.

  • Spośród tych, którzy zamierzają skorzystać z ofert Black Friday co czwarty zastrzega, że zrobi zakupy pod warunkiem, że znajdzie dobrą okazję. Zaś 6 proc. przyznaje, że przez ograniczony budżet tegoroczne zakupy będą niewielkie. 
  • Opinie badanych przez Revolut podzieliła inflacja. 
  • Jedni zapewniają (6 proc.), że z powodu rosnących cen wyczekują Black Friday, żeby znaleźć coś tańszego. Inni, że przez drożyznę będą musieli zrezygnować z zakupów.  

Black Friday 2022. Rabaty powinny być jak inflacja - dwucyfrowe

Obniżki cen podczas Black Friday w 2022 roku powinny być dwucyfrowe i przekraczające wielkość inflacji. Tylko 4 proc. badanych zadowolą rabaty sięgające od 10 do 20 proc. 

Reklama

Przy inflacji, która wyniosła w październiku 17,9 proc. co czwarty wybierający się na tańsze zakupy zastrzega, że rozważy je, o ile dadzą 50 proc. oszczędności. Co piąty respondent chce 40-50 proc. upustu, co trzecia zapytana osoba widzi ten próg na poziomie 30-40 proc a niemal co piąta (18 proc.) skorzysta z Black Friday jeśli rabaty wyniosą minimum 20-30 proc. 

Wśród najczęściej wybieranych produktów dominują dwie kategorie. Pierwszą jest sprzęt elektroniczny, po który sięga 43 proc. kupujących, zwykle mężczyzn. 

Drugą kategorią jest odzież i akcesoria. Wybiera je niemal co druga kupująca kobieta. Trzecie miejsce zajmują kosmetyki. Dalej, wśród najczęściej kupowanych produktów znalazły się meble i wystrój domu a także biżuteria. 

Black Friday rzadko kupujemy noclegi i bilety lotnicze. Omijamy też samochody i inne środki transportu, bilety na koncerty i szybko psujące się produkty spożywcze (FMCG).

Wyprzedaże na Black Friday pod lupą

Kupując Polacy będą sprawdzali proponowane obniżki. Większość (63 proc.) tych, którzy robili zakupy Black Friday lub Cyber Monday przyznaje, że zetknęła się z ofertą, która potem okazała się fałszywa. 

Niemal co drugi (44 proc.) twierdzi, że są sklepy i marki, które próbują przechytrzyć klientów. Nie wszystkim to jednak przeszkadza. Co piąty uczestnik badania Revolut ma świadomość tego zjawiska, ale nie widzi w tym problemu, bo - jak twierdzi - na tym ta gra polega. Taki pogląd przeważa u panów. 

Aż 84 proc. tych, którzy chcą skorzystać z ofert Black Friday, aby zrobić zakupy nie wyjdzie z domu. Argumentują, że w e-sklepach mają większy wybór i korzystają ze sprawdzonych, zaufanych serwisów. Ryzykiem dla kupujących w Black Friday jest duża aktywność hakerów. Prawie 13 proc. pytanych obawia się, że dane karty zostaną skopiowane i ktoś ukradnie im pieniądze. A co piąty boi się, że po zakupie znajdzie ten sam produkt w niższej cenie na innej platformie zakupowej. Kupujący w sieci obawiają się też, że zakup nie będzie trafiony i trzeba go będzie potem odesłać.  

Zakupy w Black Friday 2022. Częściej gotówka niż kredyt

Większość badanych Polaków w Black Friday i Cyber Monday zapłaci za zakupy pieniędzmi z rachunku bieżącego (58 proc.). Co dziesiąta pytana osoba (11 proc.) od października odkładała pieniądze, by mieć pewność, że nie zabraknie ich na zakupy. A co czwarty deklaruje, że jeśli znajdzie dobrą okazję do zakupu, to użyje karty kredytowej lub płatności odroczonej “kup teraz, zapłać później”. Co dziesiąty przyznaje, że nie ma planów i o przystąpieniu do zakupów a także formie płatności zdecyduje spontanicznie. 

Ewa Wysocka 

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »