Polacy pracują, żeby jeść i opłacić rachunki. Na inne rzeczy większości z nas nie stać
Sytuacja finansowa Polaków jest coraz gorsza. Co najmniej co drugi przyznaje, że pieniędzy wystarcza mu już tylko na jedzenie, opłacenie rachunków i podstawowe potrzeby - wynika z najnowszego badani NielsenIQ. Jak długo jeszcze przyjdzie nam żyć w recesji i jak będziemy w tym czasie dysponować swoimi funduszami - zastanawiają się wiadomoscihandlowe.pl
- Co trzeci mieszkaniec naszego kraju (34 proc.) uważa, że spowolnienie gospodarcze potrwa jeszcze 7-12 miesięcy
- Blisko 60 proc. badanych w ciągu najbliższych sześciu miesięcy obawia się wzrostu cen żywności, ponad 40 proc. wzrostu wysokości rachunków
- Polacy skupią się w bieżącym roku na opłacaniu czynszu i rat kredytów hipotecznych (46 proc.) oraz spłacie innych zadłużeń (18 proc.)
Blisko 60 proc. polskich konsumentów uważa, że jest obecnie w gorszej kondycji finansowej niż rok temu. Tyle samo przyznaje, że ma pieniądze tylko na jedzenie, opłacenie rachunków i zaspokojenie podstawowych potrzeb.
Ci, którzy mają problemy finansowe winą za nie obarczają przede wszystkim rosnące koszty utrzymania (wskazuje na nie 79 proc.), pandemię COVID-19 i jej następstwa (35 proc.) oraz ogólne spowolnienie gospodarcza (25 proc.).
Jeśli chodzi o to, jak Polacy widzą najbliższą przyszłość, to nie rysuje się ona w różowych barwach. Co trzeci mieszkaniec naszego kraju (34 proc.) uważa, że spowolnienie gospodarcze potrwa jeszcze 7-12 miesięcy. Wiekszości z nas sen z powiek spędza inflacja oraz rosnące rachunki.
Blisko 60 proc. badanych przez NielsenIQ w ciągu najbliższych sześciu miesięcy obawia się wzrostu cen żywności, ponad 40 proc. wzrostu wysokości rachunków, a niecałe 20 proc. wzrostu ceny paliw i transportu.
Wysoka inflacja, a co za tym idzie wyższe ceny produktów, skłoniły konsumentów do robienia zakupów w dyskontach (49 proc.), aktywnego śledzenia promocji (44 proc.) i wybierania marek własnych (33 proc.), a także bardziej chętnego uczestnictwa w programach lojalnościowych (30 proc). Te zachowania w najbliższej przyszłości na pewno będą się utrzymywaćc
Przeprowadzona przez NielsenIQ analiza portfela konsumentów na nadchodzący rok wskazuje, że Polacy skupią się w na opłacaniu czynszu i rat kredytów hipotecznych (46 proc.) oraz spłacie zadłużeń (18 proc.).
Jednocześnie zwiększą wydatki na artykuły spożywcze i artykuły gospodarstwa domowego (33 proc.). Więcej pieniędzy zamierzają też przeznaczać na środki higieny osobistej i urody (19 proc.).
Mniej konsumenci planują wydawać natomiast na kategorie, które nie są niezbędne do życia, w tym przede wszystkim: posiłki jedzone poza domem (57 proc.), rozrywkę poza domem (55 proc.) i odzież (46 proc.).
Zobacz również: