1 października 2025 roku w Polsce ruszy ogólnokrajowy system kaucyjny. Podczas zakupu napoju w opakowaniu oznaczonym specjalnym logotypem do ceny produktu przy kasie doliczana będzie kaucja.
System kaucyjny. Takich butelek nie będzie można zwrócić
Obowiązek jej pobierania będą miały wszystkie sklepy sprzedające napoje w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym, niezależnie od ich powierzchni czy profilu działalności. Nie wszystkie będą jednak przyjmować puste butelki. Ten nakaz dotyczy sklepów o powierzchni powyżej 200 m kw.
Mniejsze sklepy będą przyjmować szklane butelki wielokrotnego użytku, ale tylko wtedy jeśli sprzedają napoje w takich opakowaniach.
Nie każdą butelkę czy puszkę będzie można zwrócić lub wrzucić do butelkomatu. Kaucja będzie oddawana wyłącznie w przypadku zakupu napojów ze specjalnym logo na opakowaniu. Jak tymczasem wynika z informacji przekazanych wp.pl przez producentów, napoje z logotypami pojawią się na sklepowych półkach, dopiero gdy wyprzedają się te, które ich nie mają.
Kiedy w sklepach pojawią się napoje z logotypem systemu kaucyjnego?
PepsiCo poinformowało serwis, że w ich przypadku pierwsze produkty oznaczone logotypem zaczną trafiać na sklepowe półki pod koniec października. Firma podkreśliła także, że w ustawie producentom dano trzy miesiące na dostosowanie się do przepisów w ramach okresu przejściowego. PepsiCo uczula konsumentów, aby podczas zakupów zwracali uwagę na to, czy na opakowaniu jest logotyp, czy nie.
Na okres przejściowy zwróciła uwagę także firma Nestlé. Katarzyna Pamula, liderka DRS w Nestlé Waters, zaznaczyła, że wymiana opakowań na półkach sklepowych nie została szczegółowo uregulowana przepisami. Dlatego też sprzedawcy mogą sprzedać zapasy towaru.
Zgniecionej butelki i butelki bez logo butelkomat nie przyjmie
Z kolei sieć Netto przyznała, że wdrożenie systemu kaucyjnego może powodować pewne trudności. Biuro prasowe sieci zwróciło uwagę na to, że zgniecione opakowania nie będą przyjmowane. Przedstawiciele Netto wskazali, że konsumenci będą musieli zmienić swoje nawyki w tym zakresie. Obecnie butelki i puszki przed wyrzuceniem są bowiem zgniatane.
Sieć przygotowuje się także na zamieszanie z logotypami. Biuro prasowe zwraca uwagę na to, że na półkach sklepowych może wystąpić "dualizm opakowaniowy" - jedne napoje będą mieć logo, a inne nie. Te bez logotypów będą odrzucane przez butelkomaty. "Widzimy, że początki systemu mogą generować pytania i emocje" - stwierdza Netto w odpowiedzi dla wp.pl.