Dzieła Gerharda Richtera zdobią najsłynniejsze muzea sztuki współczesnej świata. Na przykład nowojorską MoMA, Tate Modern w Londynie czy Centre Pompidou w Paryżu. Największą kolekcją może się pochwalić Albertinum w Dreźnie, skąd pochodzi artysta i gdzie ukończył Akademię Sztuk Pięknych. Prace 93-letniego Richtera są regularnie wystawiane. W 2004 r., w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, można było podziwiać 700 fotografii, rysunków i projektów malarskich.
W Paryżu, gdzie zorganizowano największą w historii retrospektywę twórcy, zwiedzający mogą przyjrzeć się obrazom olejnym - od małych formatów po wielkoformatowe freski, rzeźbom ze szkła i stali, rysunkom, akwarelom oraz fotografiom z domalowanymi elementami. Wszystkie powstały w latach 1962-2024. Prace zgromadzono w paryskiej siedzibie Fundacji Louis Vuitton - organizatora ekspozycji.

Sukces Richtera w Paryżu. Największa retrospektywa artysty
Wystawa odniosła sukces i stała się wydarzeniem artystycznym stolicy Francji. Tamtejsi krytycy zachęcają do zgłębienia pozornie ponurej sztuki niemieckiego twórcy. "Stawiał pierwsze kroki w reżimie nazistowskim, a następnie dorastał w niewiele weselszych Niemczech Wschodnich: doświadczył zatem w młodości co najmniej dwóch dyktatur, co raczej nie budzi wesołości" - uzasadnia oceniający ekspozycję w dzienniku "Le Monde".
Przestrzeń fundacji podzielono na dziesięć galerii, a prace ustawiono chronologicznie. W pierwszej - Galerie 1 - prezentowane są te powstałe od 1962 do 1970 r. Jest wśród nich wiele fotografii i słynne "Wykresy kolorów" - plansze z prostokątnymi, kolorowymi polami. W Galerii numer dwa powieszono prace, które powstały najpóźniej w 1975 r. Na szczególną uwagę zasługuje 48 Portretów z Biennale w Wenecji w 1972 roku i zdekonstruowane przez Richtera "Zwiastowanie" Tycjana.
W innych "galeriach" - przestrzeniach fundacji - obejrzeć można abstrakcje. A wśród nich wymyślone na nowo krajobrazy i bardzo odmienione przez malarza martwe natury. Są też osobiste płótna przedstawiające bliskich i "Silikat" - powtarzające się na obrazach wzory siatek, albo "Cage Paintings" - obrazy inspirowane twórczością awangardowego kompozytora Johna Cage'a.

Wystawa Richtera. Ze smutnym, polskim akcentem
W Paryżu można też obejrzeć "Birkenau" - serię opartą na fotografiach wykonanych w nazistowskim obozie. Od zeszłego roku jest ona na stałe prezentowana w zbudowanym na tę okazję pawilonie przy Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu. Autor przekazał je placówce, podobnie jak inny cykl związany z Holocaustem - cztery "Szare lustra" i fotografie, które stały się inspiracją dla tych prac.
Prace Richtera osiągają na aukcjach rekordowe sumy. Przed dziesięcioma laty dzieło "Abstraktes Bild (599)" zostało sprzedane za 46,3 miliona dolarów. Wcześniej, w 2013 roku, inny jego obraz, "Domplatz, Mailand", znalazł nabywcę za 37 milionów dolarów. "Gerhard Richter maluje, drapie, rozmywa, tnie, poleruje i odbija - dosłownie i w przenośni" napisał o artyście paryski portal turystyczny Sortiraparis.
Paryska wystawa będzie czynna do 2 marca 2026 r.














