Przeciętne zadłużenie Polki ponad 10,8 tys. zł

Spośród blisko 5 mln konsumentów w bazie biura informacji gospodarczej ERIF, nieterminowe zobowiązania figurują przy ponad 1,3 mln z nich - w tej liczbie 39 proc. to kobiety. Mniej kobiet niż mężczyzn ma długi, jednak średnia wartość jednego negatywnego wpisu kobiety w bazie jest wyższa i wynosi odpowiednio 5 557 zł versus 5 096 zł. Aż szesnastokrotnie mniej kobiet niż mężczyzn zalega ze zobowiązaniami alimentacyjnymi. Największy dług, jaki do oddania ma kobieta w Polsce to - 25,5 mln zł.


Z długami w największym stopniu zmagają się kobiety w wieku 35-45 lat - 25 proc. wszystkich zadłużonych kobiet.

Baza Biura Informacji Gospodarczej ERIF zawiera informacje o 4,88 mln konsumentów. Nieterminowe zobowiązania figurują  dla blisko 1/3 z nich (28 proc.). W tej liczbie 61 proc. zadłużonych konsumentów to mężczyźni. Kobiety stanowią 39 proc. Jaki obraz kobiet rysuje się na podstawie danych?

- Można postawić tezę - co także jest spójne z wieloma badaniami - że kobiety lepiej niż mężczyźni  kontrolują swoje finanse. Mają też mniejszą tendencję do zadłużania się, a jeśli podejmują zobowiązania finansowe, rzadziej niż mężczyźni spóźniają się z ich spłatą. Tylko w grupie powyżej 65 roku życia to kobiety stanowią nieznacznie większy udział wśród zadłużonych konsumentów (53 proc.). Może to jednak wynikać ze statystycznie dłuższego życia kobiet niż mężczyzn i faktu, że kiedy zostają same, muszą się utrzymać z jednej - z reguły niewystarczającej - emerytury.

Reklama

Najczęściej informacje negatywne  dotyczące konsumentów  raportują firmy pożyczkowe (33 proc. wpisów), dostawcy usług multimedialnych (20 proc.) oraz banki (14 proc.) - mówi Edyta Szymczak, Prezes Zarządu ERIF.

Rekordziści zadłużenia to mężczyźni

Mężczyźni zajmują też "czołowe miejsca", jeśli chodzi o rekordy zadłużenia. Najwięcej informacji negatywnych (czyli o nieterminowych spłatach) posiada mężczyzna z województwa mazowieckiego - 877; największe łączne zadłużenie - 75,7 mln zł ma 48-letni mężczyzna; a największe pojedyncze zobowiązanie konsumenta to 75,6 mln zł. Ma je także mężczyzna.

Największy dług, jaki do oddania ma kobieta, to jedna trzecia wartości rekordzisty w grupie mężczyzn - 25,5 mln zł.

Mniej kobiet ma długi, ale o wyższej średniej wielkości

Zupełnie inaczej wygląda spojrzenie na płeć od strony wielkości średniego zobowiązania. Przeciętny dług kobiet to 10 802 zł (dane ERIF BIG na koniec 2021 r.), a w przypadku mężczyzn to 9 782 zł. Średnia wartość jednego zobowiązania (dłużnik może mieć ich więcej niż jedno) w przypadku kobiet to 5 557 zł, a u mężczyzn wynosi ono 5 096 zł. Jeszcze większa dysproporcja  występuje w grupie wiekowej 18-24 lata. U młodych kobiet średnie zobowiązanie opiewa na kwotę 2 523 zł, a w przypadku mężczyzn o 30% mniej - "tylko" na 1 775 zł. Z długami w największym stopniu zmagają się kobiety w wieku 35-45 lat - 25% wszystkich zadłużonych kobiet. Niestety wartość średniego zobowiązania rośnie wraz z wiekiem. W grupie 65+ to już 7 100 zł u kobiet i 7 287 zł u mężczyzn.

Alimenty - domena głównie mężczyzn, ale kobiety też nie płacą 

Drastyczna dysproporcja jest pomiędzy kobietami i mężczyznami w zakresie długów alimentacyjnych. Mężczyzn z tego typu zaległym zobowiązaniem jest 16 razy więcej. Mężczyźni mają do oddania 11,3 mld zł długów alimentacyjnych, to 23 razy więcej niż kobiety. Mniejsza różnica jest w średniej wartości zobowiązania - w przypadku mężczyzn to 34 tys. zł, a u kobiet 25,5 tys. zł.

Najwięcej dłużników alimentacyjnych wśród mężczyzn znajduje się w przedziale wieku 45-54 lata, ale zdarzają się też w grupie 65+. Rekordowe zadłużenie alimentacyjne w bazie ERIF BIG to 1,9 mln zł notowane dla 35-latka z woj. podkarpackiego.

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!

Informacja prasowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »