Przelewy natychmiastowe standardem? Tego chce co trzeci Polak
Przelew natychmiastowy, który w tej chwili oferowany jest jako opcja, powinien być standardem - tak uważa 34 proc. klientów banków. Największą korzyścią, jaką widzą Polacy w korzystaniu z przelewów natychmiastowych, jest możliwość uregulowania "w ostatniej chwili" rachunku za prąd, wodę czy gaz - wynika z badania zleconego przez Związek Banków Polskich (ZBP) i Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR).
W czerwcu br. roku przy pomocy Express Elixir (przelewy natychmiastowe) zrealizowano 30,81 mln transakcji o wartości 16,7 mld zł. W porównaniu z czerwcem ubiegłego roku jest to 58-proc. wzrost liczby przelewów oraz 33-proc. wzrost ich wartości.
W II kw. 2023 r. w systemie Express Elixir zrealizowano łącznie 87,85 mln transakcji o wartości 48,18 mld zł. W stosunku do II kw. 2022 r. liczba transakcji wzrosła o 62 proc., a wartość o 34 proc.
Express Elixir to pierwszy w Polsce system rozliczeniowy, który umożliwia bezpośrednią realizację przelewów natychmiastowych. Transfer środków pomiędzy rachunkami prowadzonymi w różnych bankach odbywa się w czasie rzeczywistym. Poza standardowym zastosowaniem w bankowości elektronicznej, wykorzystywany jest m.in. do realizacji płatności na rzecz administracji publicznej oraz do rozliczania przelewów natychmiastowych na numer telefonu, inicjowanych za pomocą systemu BLIK.
W jakich sytuacjach, zdaniem Polaków, najbardziej przydaje się przelew natychmiastowy? Najwięcej osób (42 proc.) wskazało, że sięga po niego, gdy chce mieć pewność, że pieniądze od razu pojawią się na koncie odbiorcy. Według 34 proc. badanych taki przelew powinien być standardem.
Największą korzyścią, jaką widzą Polacy w korzystaniu z przelewów natychmiastowych, jest możliwość uregulowania "w ostatniej chwili" rachunku za prąd, wodę czy gaz.
Najwięcej respondentów (30 proc.) korzysta z przelewu natychmiastowego na numer telefonu w przypadku pilnej potrzeby, na prośbę znajomego bądź członka rodziny. Badani używają tego rozwiązania także do drobnych rozliczeń w gronie znajomych, jak np. dzielenie rachunku w restauracji (18 proc.). W tegorocznym badaniu 15 proc. respondentów wskazało także płatności za drobne usługi, jak np. przejazd taksówką oraz transfer środków pomiędzy własnymi rachunkami w różnych bankach.
Badanie na zlecenie ZBP i KIR zostało przeprowadzone przez Minds & Roses
***