Przy tych chorobach zgłoś się do ZUS. Jednorazowe odszkodowanie to nawet 25 tys. zł
Choroby zawodowe mogą wiązać się z wypłatą odszkodowania od nieco ponad 1,4 tys. zł do nawet 25 tys. zł. Na świadczenie z ZUS można liczyć, pracując w kontakcie ze szkodliwymi substancjami i w trudnych warunkach.
Jednorazowe odszkodowanie z tytułu choroby zawodowej przysługuje osobom, które na skutek takiego schorzenia doznały stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Odszkodowanie może otrzymać także rodzina zmarłego pracownika.
ZUS wypłaci odszkodowanie z tytułu choroby zawodowej w przypadku stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, co może oznaczać nie tylko fizyczne, ale także psychiczne obciążenia. To także pieniądze należne w sytuacji kontaktu z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi, wirusami lub bakteriami. Wirtualna Polska wśród najczęstszych chorób zawodowych wymienia:
- choroby zakaźne i pasożytnicze, np. gruźlica czy borelioza;
- choroby skóry, np. alergiczne zapalenie skóry;
- choroby układu oddechowego, np. astma zawodowa;
- pylica płuc;
- choroby spowodowane promieniowaniem;
- nowotwory zawodowe;
- choroby neurologiczne;
- choroby układu ruchu.
Do wypłaty odszkodowania może dojść w trakcie zatrudnienia, ale również po ustaniu stosunku pracy.
Do wypłaty odszkodowania po zakończeniu pracy dochodzi najczęściej w przypadku chorób zawodowych, które ujawniają się po wielu latach, np. nowotwory. Inne (np. alergiczne zapalenie skóry) można rozpoznać już po kilku dniach od narażenia na dany czynnik.
Osoba o rozpoznanej chorobie zawodowej może ubiegać się o zasiłek chorobowy w wysokości 100 proc. wynagrodzenia oraz:
- świadczenie rehabilitacyjne;
- zasiłek wyrównawczy,
- rentę z tytułu niezdolności do pracy;
- rentę szkoleniową.
Z ZUS można otrzymać także jednorazowe odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu (stały lub długotrwały). Do marca 2025 roku kwota odszkodowania wynosi 1431 zł za każdy procent uszczerbku na zdrowiu, co oznacza, że osoby wymagające stałej opieki mogą otrzymać nawet 25 044 zł odszkodowania. Jak wylicza WP, w przypadku śmierci takiej osoby, jej rodzina ma prawo do odszkodowania w wysokości nawet 128 799 zł.
Chorobę zawodową zgłosić należy najpierw do powiatowego inspektora sanitarnego i okręgowego inspektora pracy. Może to zrobić pracodawca, lekarz lub sam pracownik.
Wówczas pracownik zostaje skierowany na badania, po których otrzymuje decyzję administracyjną o rozpoznaniu choroby zawodowej lub braku podstaw do jej stwierdzenia. Ten sam dokument otrzymuje także m.in. pracodawca. W przypadku decyzji odmownej, pracownikowi przysługuje 14-dniowy termin na odwołanie.