PUNU pomogło PZU i w zamian liczy na uratowanie Daewoo TU

Państwowy Urząd Nadzoru Ubezpieczeń pomógł niedawno Aldonie Kameli-Sowińskiej, minister skarbu i Zygmuntowi Kostkiewiczowi, prezesowi PZU, pozbyć się Grzegorza Wieczerzaka, szefa PZU Życie.

Państwowy Urząd Nadzoru Ubezpieczeń pomógł niedawno Aldonie Kameli-Sowińskiej, minister skarbu i Zygmuntowi Kostkiewiczowi, prezesowi PZU, pozbyć się Grzegorza Wieczerzaka, szefa PZU Życie.

Nieoficjalnie wiadomo, że w zamian za pomoc w pozbyciu się Grzegorza Wieczerzaka, Danuta Wałcerz liczy na wsparcie największego polskiego towarzystwa w ratowaniu Daewoo TU.

Nadzieje pani prezes opierają się na założeniu, że upadek Daewoo TU najwięcej kosztowałby PZU. Należności bankruta z tytułu samochodowego OC przejmuje bowiem Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, finansowany przez wszystkich uczestników rynku. PZU sprzedaje tymczasem 70 proc. wszystkich polis komunikacyjnych i w takiej części partycypowałoby w wypłatach funduszu.

Tymczasem w wywiadzie dla "PB" Zygmunt Kostkiewicz stwierdził, że nie chce, aby PZU uczestniczyło w ratowaniu Daewoo TU, jeżeli tylko istnieje jakikolwiek sposób ocalenia tej spółki. W grę może wchodzić tylko Polskie Konsorcjum Finansowe. Jest to tajemnicza struktura, w której tworzenie zaangażowany jest Tadeusz Soroka, prezes Daewoo TU. Skład konsorcjum nie został dotychczas ujawniony, nie wiadomo też, czy ma ono pieniądze na dokapitalizowanie towarzystwa. Tymczasem w kwietniu minął kolejny już termin objęcia akcji ubezpieczyciela wyznaczony przez PUNU, a przedstawiane przez PKF dokumenty finansowe są odrzucane przez Ministerstwo Finansów jako niewiarygodne.

Reklama

Wątpliwości budzi też sama koncepcja ratowanie Daewoo TU przez emisję obligacji zabezpieczonych akcjami tej firmy. Dodatkowo, a brzmi to już zupełnie zagadkowo, konsorcjum chciałoby przejąć inne towarzystwo - Samopomoc.

Uczestnicy tej układanki nie chcą oficjalnie udzielać informacji na temat swojego planu, twierdząc od kilku miesięcy, że już za kilka dni umowy będą podpisane, a Daewoo TU cudownie uratowane.

Sytuacja finansowa Daewoo TU pogarsza się z dnia na dzień. Daewoo TU działa w zasadzie tylko na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, a gros jego portfela stanowią polisy wystawiane właścicielom samochodów Daewoo.

- Celem tego towarzystwa było nakręcanie sprzedaży samochodów Daewoo i tworzenie kosztów dla głównego akcjonariusza, czyli Daewoo-FSO - twierdzi jeden z byłych wpływowych pracowników Daewoo TU.

Towarzystwo sprzedawało więc niedrogie polisy nabywcom samochodów z Żerania, a z powodu wysokich cen części samochodów koreańskiego koncernu - wypłacało kolosalne odszkodowania. Ponieważ monopol na dostawę części ma koreański koncern, większość tych środków wracała do Daewoo. Ceny elementów samochodów Daewoo są tak wysokie, że po złożeniu całego auta z części byłoby ono trzy razy droższe od egzemplarza kupionego w salonie, podczas gdy - w przypadku innych marek - stosunek ten kształtuje się na poziomie 1,2-1,8 raza.

Taka symbioza trwała do czasu kiedy koreański koncern wpadł w tarapaty i zabrakło pieniędzy na łatanie bilansu ubezpieczeniowej spółki. Wyszło wtedy na jaw, że nie posiada ona środków na finansowanie odszkodowań. Na koniec 2000 roku pokrycie marginesu wypłacalności sięgało 14 proc, podczas gdy według wymagań nadzoru wskaźnik ten musi wynosić co najmniej 100 proc.

Choć sytuacja Daewoo TU jest bardzo trudna, PUNU wykazuje ogromną wstrzemięźliwość wobec tej spółki. Danuta Wałcerz zdaje sobie sprawę, że po upadku Polisy i Gwaranta bankructwo kolejnego towarzystwa byłby dla rynku bardzo niekorzystne i stara się wszelkimi sposobami znaleźć inne wyjście. Jeżeli jednak konsorcjum okaże się fikcją, a PZU nie zgodzi się na objecie portfela Daewoo TU, to jedynym wyjściem będzie wprowadzenie zarządu komisarycznego. Decyzje muszą zapaść szybko, póki w Daewoo TU są jeszcze jakieś pieniądze i jest szansa na znalezienie przez komisarza inwestora. Zarząd komisaryczny będzie miał jednak na to tylko ustawowe pół roku.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: PZU SA | Daewoo | konsorcjum | polisy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »