Rekompensaty dla klientów platformy telewizyjnej. UOKiK podjął decyzję
Klienci byłego UPC otrzymają rekompensatę - zadecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Chodzi o abonentów usługi (pakietu) "Więcej korzyści dla Ciebie", którym oferowano więcej kanałów (zwiększano także szybkość internetu) i automatycznie (bez zgody konsumenta) naliczono wyższe opłaty.
Klienci byłego UPC korzystający z pakietu "Więcej korzyści dla Ciebie" otrzymają rekompensatę - zwrot opłat za niezamówione usługi - poinformował UOKiK w komunikacie. Prezes UOKiK wydał w tej sprawie decyzję zobowiązującą.
Jak tłumaczy UOKiK, aktywowanie jakichkolwiek świadczeń, odpłatne dodanie ich do wcześniej zawartej umowy, musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą konsumentów. Z informacji UOKiK wynika, że UPC Polska, w ramach programu "Więcej korzyści dla Ciebie", uruchamiała swoim klientom dodatkowe kanały telewizyjne i zwiększała prędkość internetu, bez pytania ich o zgodę. Wyższy abonament za nowe usługi (o 4 lub 8 zł w zależności od pakietu) naliczała automatycznie (pozostawiając jedynie możliwość rezygnacji z jednostronnie wprowadzonych zmian do umów na czas nieokreślony).
Prezes UOKIK Tomasz Chróstny stwierdził, że zmiany wprowadzone przez operatora nie powinny mieć miejsca, ponieważ konsumenci nie wnioskowali o podwyższenie abonamentu, nie zamawiali nowych produktów i na żadnym etapie nie wyrażali dobrowolnie zgody na związanie się nowym kontraktem z UPC.
UOKiK przypomina także, że brak sprzeciwu po stronie konsumentów nie może być odbierany jako milcząca zgoda na działania przedsiębiorcy. Nie może on wymagać od swoich klientów, aby zgadzali się na tak istotne zmiany, których nikt z nimi nie ustalał.
Jak poinformowano, UPC Polska (obecnie P4), nie będzie już pobierał abonamentu w podwyższonej wysokości wynikającej z zakwestionowanych zmian. Klienci będą mogli kontynuować umowę z wyższą wysokością abonamentu za dodatkową ilość kanałów lub zwiększoną prędkością internetu, ale tylko wtedy, gdy wyrażą na to zgodę. Ponadto operator ma zwrócić wszystkim konsumentom pieniądze za czas, w którym płacili podwyższony abonament w ramach programu "Więcej korzyści dla Ciebie" (wg. UOKiK: do 9 miesięcy rozliczeniowych, maks. 72 zł). W ramach rekompensaty przedsiębiorca zaoferuje również preferencyjne warunki na internet mobilny - czytamy w komunikacie UOKiK.
UOKiK poinformował także, że spółce Canal+ Polska postawił zarzuty dotyczące włączania konsumentom usług dodatkowych, na które nie udzielili wyraźnej zgody.
Jak opisuje Urząd w komunikacie, klienci spółki przy zawieraniu umowy na dostęp do internetu mobilnego lub telefonii komórkowej, nie byli pytani czy chcą aktywować dodatkowe usługi ani nie wyrażali takiej zgody. Byli jedynie informowani, że antywirus o nazwie "Bezpieczny Internet" lub usługa "Music+ Premium", zapewniająca dostęp do serwisu Tidal, zostaną włączone, a także że będą mogli z jednej lub obu opcji zrezygnować po zawarciu umowy. Usługi "Bezpieczny Internet" i "Music+ Premium" po okresie darmowym były płatne i to konsumenci musieli pamiętać o ich wyłączeniu. W przeciwnym razie, do ich abonamentu doliczana była kwota 3 zł lub 9 zł za antywirus i 19,99 zł za korzystanie z serwisu muzycznego - tłumaczy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Szef UOKiK Tomasz Chróstny przypomniał, że od dawna są kierowane apele do przedsiębiorców, aby zapewniali swoim klientom rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy chcą uruchomić usługi wykraczające poza świadczenie główne i jego kwotę.
"Po stronie przedsiębiorcy jest uzyskanie od konsumentów wyraźnej zgody na każdą dodatkową płatność za taką usługę, najpóźniej w chwili zawierania umowy" - konkluduje Tomasz Chróstny.
Spółce Canal+ Polska grozi kara do 10 proc. obrotu.
***