Rewolucja w ubezpieczeniach

Konsolidacje, zmiany w przepisach prawnych, nowe kanały dystrybucji oraz nowe wymagania klientów będą powodem zmian, które czekają firmy ubezpieczeniowe - wynika z opublikowanego wczorak raportu firmy doradczej KPMG oraz Economist Intelligence Unit (EIU).

"Aby przetrwać i konkurować w coraz bardziej zglobalizowanej branży, firmy ubezpieczeniowe muszą ocenić swoje modele biznesowe i rozstrzygnąć, co jest ich mocną stroną" - twierdzi cytowany w komunikacie Michał Tokarski z działu Corporate Finance KPMG.

52 proc. pytanych planuje wejście na nowe rynki poprzez przejęcia istniejących firm.

Respondenci zostali poproszeni o uszeregowanie różnych obszarów działalności firm, które mają wpływ na ich konkurencyjność. Pierwszym i najważniejszym są klienci. Obsługa klienta, marka oraz sprzedaż i marketing - w tym rozwój oferowanych produktów - były ocenione jako trzy najważniejsze obszary działań, na których skupiają się firmy ubezpieczeniowe.

Reklama

Za wymagające zmian respondenci uznali: usprawnienie rozpatrywania roszczeń (37 proc.), podniesienie jakości usług świadczonych przez centra telefoniczne (35 proc.) oraz umożliwienie klientom bezpośredniego kontaktu z doradcami (35 proc.).

W zakresie sprzedaży, marketingu i budowania marki, firmy skupiają się na rozwoju i rozpoznawalności globalnej marki (64 proc.), oferując jednocześnie usługi i produkty dostosowane do lokalnych potrzeb (55 proc.).

61 proc. uczestników badania KPMG i EIU stwierdziło, że zarządzanie ryzykiem jest ważnym czynnikiem mającym wpływ na działania, pozycjonujące firmę na tle konkurencji.

Równocześnie jednym z największych wyzwań dla firm ubezpieczeniowych jest sposób zarządzania ryzykiem w skali światowej, aby radzić sobie ze zjawiskiem koncentracji ryzyk, jak to było w przypadku huraganu Katrina.

"Zaskoczeniem może być, że outsourcing nie jest wymieniany jako atrakcyjna alternatywa dla branży ubezpieczeniowej. Mniej niż 8 proc. ankietowanych deklaruje gotowość zlecenia na zewnątrz jakichkolwiek działań operacyjnych w ciągu najbliższych trzech lat" - czytamy w komunikacie.

Zarządy wybierają raczej tzw. centra usług wspólnych, przy czym zaledwie jeden na pięciu respondentów w najbliższych trzech latach zamierza skorzystać z ich usług w obszarze IT, finansów i księgowości.

Informatyka i nowoczesne technologie są postrzegane jako ważny element, na którym można budować swoją przewagę konkurencyjną. Pogląd ten podziela 55 proc. respondentów badania, wymieniają oni także wzrost efektywności (45 proc.), szybszy rozwój nowych produktów (38 proc.) oraz poprawę jakości (37 proc.) jako główne czynniki mające wpływ na rozwój strategii IT w ich firmach. Zdaniem Michała Tokarskiego "pojawiają się wyraźne zwiastuny mającej nastąpić konsolidacji sektora, a jednym z głównych tematów dyskusji, odbywających się obecnie w gabinetach zarządów największych firm ubezpieczeniowych, jest określenie proporcji pomiędzy wzrostem organicznym, a wzrostem na drodze fuzji i przejęć." W badaniu, które odbyło się w czerwcu 2006 roku, wzięło udział 148 członków zarządów firm ubezpieczeniowych.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: ubezpieczony | rewolucja | firmy | KPMG | zmiany w przepisach
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »