Świąteczne zakupy spożywcze tylko w dyskontach
Polska jest wyjątkiem na tle pozostałych państw europejskich, które zostały przeanalizowane. Respondenci w większość krajów zamierzają kupić artykuł spożywcze w hipermarketach oraz supermarketach.
Polacy na zakupy świątecznych artykułów spożywczych najchętniej wybierają się do dyskontów. 56 proc. ankietowanych deklaruje, że właśnie w dyskontach zamierza kupić produkty żywnościowe na Boże Narodzenie. W ubiegłym roku odsetek ten był wyższy i wyniósł 63 proc. - wynika z raportu "Świąteczne wydatki Polaków - zakupy racjonalne czy impulsywne?" przygotowanego przez Deloitte.
Polska jest wyjątkiem na tle pozostałych państw europejskich, które zostały przeanalizowane. Respondenci w większość krajów zamierzają kupić artykuł spożywcze w hipermarketach oraz supermarketach.
Począwszy od 2012 roku polscy konsumenci najczęściej wybierają dyskonty.
W hipermarketach świąteczne zakupy spożywcze zamierza zrobić 45 proc. ankietowanych (55 proc. przed rokiem). Zdecydowanie spadła popularność tradycyjnych lokalnych sklepów, w których artykuły spożywcze planuje zrobić jedynie 11 proc. badanych. Przed rokiem odsetek ten był znacznie wyższy i wyniósł 51 proc.
42 proc. konsumentów chce zrobić zakupy spożywcze w supermarketach (50 proc. w 2014 roku), 12 proc. przez internet (15 proc. w 2014), 11 proc. w luksusowych sklepach spożywczych (12 proc. przed rokiem), a 9 proc. w sklepach całodobowych (11 proc. w 2014 roku.
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja jeżeli chodzi o miejsce, gdzie kupujemy prezenty. Polscy konsumenci niezmiennie najczęściej kupują prezenty w galeriach handlowych oraz domach towarowych (29 proc. wobec 32 proc. przed rokiem. Coraz częściej wybierają jednak zakupy w tradycyjnych sklepach lokalnych (22 proc. wobec 16 proc. w roku 2014), kosztem hipermarketów i supermarketów (24 proc. wobec 30 proc. przed rokiem).
Europejscy konsumenci najchętniej i coraz częściej kupują prezenty świąteczne w specjalistycznych sieciach sklepów (31 proc. wobec 29 przed rokiem), gdzie mogą liczyć na profesjonalną poradę ze strony sprzedawców. Generalnie w pozostałych krajach europejskich widoczny jest wzrost popularności hipermarketów i supermarketów (27 proc. w porównaniu do 25 w roku poprzednim), a także specjalistycznych sieci sklepów kosztem galerii handlowych i domów towarowych (spadek z 28 do 24 proc.).
Więcej informacji na portalspozywczy.pl