Światowy design w serwisie nowego mBanku
Odejście od prezentowania informacji w formie tabel, prostota, przejrzystość, funkcjonalność i estetyka - to podstawowe wyznaczniki wyglądu serwisu internetowego nowego mBanku. Jego elementy - w zupełnie nowej odsłonie - zostały zaprezentowane w trakcie seminarium "Bank Przyszłości" z udziałem światowej klasy designera, Olivera Reichensteina.
Tym razem spotkanie organizowane pod patronatem nowego mBanku było okazją do rozmowy o tym, jak nowoczesny design internetowy, wspierany przez technologiczne innowacje, zmienia oblicze bankowości. Za ilustrację tego trendu posłużyło demo serwisu transakcyjnego nowego mBanku (zaprezentowane po raz pierwszy publicznie). Projekt realizowany przez BRE Bank opiera się na całkowitej przebudowie pierwszego banku internetowego w Polsce.
Pobierz: darmowy PIT 2012
Stworzony od nowa interfejs nowego mBanku wyróżnia się już na pierwszy rzut oka i w najmniejszym stopniu nie przypomina serwisu w dotychczasowym kształcie. Ambicją jego twórców - ekspertów BRE Banku i agencji Artegence - było zaprojektowanie prostego, przejrzystego, funkcjonalnego i dającego radość z korzystania systemu bankowości elektronicznej, który poza użytecznością, będzie charakteryzował się przyjaznym wyglądem, w tym intuicyjną nawigacją, oraz niespotykaną w finansach estetyką.
- Połączenie użyteczności i atrakcyjnego, niespotykanego do tej pory w finansach designu, to nasz pomysł na zupełnie inny, przyjazny mBank. Dochodzą do tego nowatorskie rozwiązania technologiczne, nie stosowane do tej pory w serwisach bankowości internetowej - tłumaczy Michał Panowicz, szef projektu nowego mBanku. - Stworzyliśmy platformę, dzięki której nasi użytkownicy już wkrótce będą z przyjemnością, a nie tylko z potrzeby, logować się do swojego banku - dodaje Panowicz. Dzięki temu projektowi wszyscy klienci mBanku otrzymają dostęp do serwisu transakcyjnego, jakiego do tej pory nie zaproponowała żadna inna instytucja finansowa.
Koncentracja nie tylko na użyteczności, ale również designie, to nowe podejście w bankowości, które zdaniem panelistów spotkania "Bank Przyszłości" - Olivera Reichensteina z firmy iA oraz Michała Panowicza - omijało do tej pory sferę usług finansowych. Działo się tak, chociaż w tym samym czasie największe firmy technologiczne, modowe, codziennych dóbr konsumpcyjnych czy motoryzacyjne udowadniały, że design jest kluczowym źródłem innowacji cenionych przez klientów oraz pomagających firmom skutecznie odróżniać się od konkurencji.
Dzisiejszy serwis transakcyjny mBanku został zaprojektowany 12 lat temu. W tym czasie był regularnie rozwijany i modyfikowany, jednak sposób korzystania z niego nie zmienił się istotnie.
- Nowoczesny design serwisów bankowości elektronicznej umożliwia nie tylko łatwiejsze korzystanie z podstawowych usług, ale wręcz jest kluczem do skutecznego udostępnienia klientom takich innowacji, jak interaktywny, graficzny i intuicyjny interface użytkownika, video-banking, menedżer finansów, grywalizacja, programy rabatowe, interaktywne czy dopasowane do każdego klienta doradztwo finansowe on-line. mBank w zakresie designu zmierza dorównać najbardziej popularnym światowym serwisom konsumenckim - ponieważ to one kształtują to, co jest standardem internetu i mobilności. Nie oglądamy się za siebie i na to, jak daleko w przeszłości internetu pozostała średnia bankowa - mówi Michał Panowicz, wyjaśniając jeden z celów projektu nowego mBanku.
Nowy design systemu mBanku charakteryzuje się graficzną formą prezentacji treści, brakiem konieczności przeładowywania ekranów z danymi, dzięki zastosowanej na szeroką skalę technologii HTML 5, oraz starannym podejściem do najdrobniejszych szczegółów designu. W serwisie dostępne są również lekkie i przyjazne animacje, prezentowane w intuicyjnej formule, które świetnie sprawdzają się np. w trakcie analizy elementów trudnych do zrozumiałego zaprezentowania w tradycyjnej tabeli, np. historii salda rachunku.
- Design to połączenie użyteczności i piękna. Pokazaliśmy, jak bardzo można wzbogacić tak wydawałoby się powszechny i "nudny" obszar bankowania, jak zarządzanie rachunkami - tłumaczy Michał Panowicz. - Tylko w tej dziedzinie zastosowaliśmy 14 innowacji, które na jednym ekranie pozwalają zrozumieć nie tylko historię salda, ale również poznać jego prognozę, szybko otrzymać kredyt lub ofertę korzystnej lokaty, ustawić podstawowe opcje konta, a wszystko to wykonując 80-90 proc. kliknięć mniej! - dodaje Panowicz. - Do tego nasz serwis jest po prostu przyjemny w użyciu dzięki cieszącej oko szacie graficznej i subtelnym animacjom oraz elementom interaktywnym. Właściwe informacje pojawiają się na ekranie użytkownika wtedy, gdy są mu potrzebne - podsumowuje Panowicz.
Design nowego serwisu bankowości internetowej jest tylko jednym z wielu elementów, które będą wyróżniać nowy mBank, ale pierwszym, który publicznie zaprezentowali twórcy projektu. Na spotkaniu pokazano 14 z ponad 300 rozwijanych innowacyjnych funkcji serwisu. Z systemu w nowej odsłonie klienci będą mogli skorzystać w pierwszej połowie 2013 r.
Oprac. APG