Reklama

Szansa na tańsze OC - młodzi największymi entuzjastami

Blisko 40 procent kierowców w Polsce jest skłonna zamontować w swoim aucie - w zamian za obniżenie ceny OC - specjalne urządzenie pozwalające ubezpieczycielowi na śledzenie ich stylu jazdy, wynika z najnowszych badań Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego*. Jednak większość badanych kierowców - ponad 55 proc. - w ogóle nie jest zainteresowana tańszą polisą w zamian za monitoring własnej jazdy. Tymczasem 95 proc. zachodnich kierowców, którzy zgodzili się na takie urządzenie, płaci za OC średnio o jedną trzecią taniej - wynika z danych tamtejszych ubezpieczycieli**.

Wobec coraz większych wypłat odszkodowań i rosnących cen ubezpieczeń komunikacyjnych - UFG postanowił zbadać czynniki pozwalające na obniżenie składki za polisy OC. Jednym z nich jest właśnie stosowanie tzw. technologii pay-as-you-drive.

Reklama

W krajach zachodnich urządzenia lub aplikacje typu "czarna skrzynka" już od dekady stosowane są w autach do monitorowania zachowań kierowcy. Szczególnie popularne są wśród młodych osób. Statystycznie kierowcy ci powodują bowiem więcej wypadków i płacą wyższą składkę za polisę OC, a dzięki tej technologii - mogą "udowodnić" ubezpieczycielowi, iż mimo braku doświadczenia - są dobrymi kierowcami. Na podstawie zapisu stylu jazdy ubezpieczyciel zgadza się bowiem obniżyć składkę; jednak gdy zapis ten pokaże częste przyspieszanie i hamowanie, jazdę z większą niż dopuszczalna prędkością, a nawet jazdę w nocy - składka rośnie. W Wielkiej Brytanii technologia pozwalająca na monitorowanie umiejętności kierowcy jest w ofercie ponad dziesięciu ubezpieczycieli i korzysta z niej prawie pół miliona kierowców. Przy czym w grupie najmłodszych kierowców (17 - 25 lat) urządzenie to ma w swoim aucie już 10 proc. z nich ***.

W Polsce - jak wynika z badań UFG - otwartość na opisaną tu nową technologię jest zależna od wieku kierowcy. I tak - największa jest wśród młodych osób będących posiadaczami lub użytkownikami auta i w niektórych grupach (grupa: studenci, wolni mieszkający z rodzicami) rośnie nawet do dwóch trzecich badanych. Z wiekiem spada jednak chęć do pokazania swojego stylu jazdy w zamian za bonifikatę w ubezpieczeniu. I tak w grupie kierowców do czterdziestki zgodę na to wyraża około 40 proc. badanych, podczas gdy w starszych grupach już tylko około 33 proc. Częściej też akceptację dla tej technologii deklarują kierowcy kobiety niż mężczyźni - odpowiednio 45 i 33 proc.

- Wyniki naszych badań są dość optymistyczne, gdyż pokazują, że osoby młode otwarte na nowe technologie - nie mają obiekcji przed ujawnieniem ubezpieczycielowi swojego stylu jazdy - co z jednej strony daje im ogromną szansę na obniżenie ceny ich polisy OC, a z drugiej poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach - mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG. - Monitoring stylu jazdy wpływa bowiem na poprawę bezpieczeństwa, oczywiście pod warunkiem, że te deklaracje z badania utrzymane zostaną w rzeczywistości - dodaje.

Polscy kierowcy nie chcą się jednak "tanio sprzedać". Ci, którzy deklarują zgodę na zainstalowanie w swoim aucie opisywanej technologii - domagają się wysokiej zniżki za OC: ponad 40 proc. badanych właścicieli i użytkowników pojazdów chce w zamian 50-procentowej bonifikaty w cenie polisy OC. Większość kierowców (46 proc.) definitywnie nie zgadza się śledzenie swojego stylu jazdy za jakąkolwiek zniżkę; a zaledwie 3 proc. skłonna jest zgodzić się przy 20-procentowej zniżce za OC. W Polsce nad ubezpieczeniem, w którym styl jazdy kierowcy będzie miał wpływ na cenę polisy, pracuje Link 4 i zamierza go wprowadzić na początku przyszłego roku. Z kolei Benefia na początku tego roku, we współpracy z Yanosikiem, udostępniła aplikację "Nagradzamy bezpiecznych".

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny prowadzi ogólnopolską bazę polis komunikacyjnych. Aktualnie znajdują się w niej dane o aktywnych umowach ubezpieczenia OC dla ponad 22,5 mln pojazdów oraz ponad 300 mln rekordów o umowach z poprzednich lat (sprzedane polisy i wypłacone odszkodowania).

Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują informacje z bazy UFG do taryfikacji składki np. na podstawie historii ubezpieczenia i liczby spowodowanych wypadków stosują odpowiednie zniżki lub zwyżki składki. Z obliczeń Funduszu wynika, że w ciągu pierwszych trzech kwartałów roku średnia składka za OC wzrosła o 30 proc.

___________

* badanie przeprowadzone zostało - na zlecenie UFG - przez GfK Polonia między 7 a 12 października 2016 roku - metodą wywiadów bezpośrednich, w domach respondentów, w ramach badania omnibus CAPI - na podstawie reprezentatywnej losowej próby Polaków w wieku 15+, wylosowanej z bazy PESEL. Całkowita liczba zrealizowanych wywiadów wynosi 1020

** zachęty do bezpiecznej jazdy zmniejszyły częstość szkód wśród kierowców w wieku 17 - 21 lat o 35 - 40 procent - wynika z raportu UFG 'Wybrane możliwości i problemy przyszłych rozwiązań w obszarze spersonalizowanych ubezpieczeń komunikacyjnych' opracowany przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów, Polskiej Akademii Nauk

*** szacunek Brytyjskiego Stowarzyszenia Brokerów Ubezpieczeniowych (Biba)

Sprawdź stawki ubezpieczeń w porównywarce rankomat.pl

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »