TNS OBOP: Jak młodzież korzysta z banków?
Usługą, z której najczęściej korzystają respondenci między 15 a 24 rokiem życia jest rachunek ROR - posiada go 80% klientów.
Według badania TNS Finance Index, prowadzonego przez TNS OBOP, najbardziej znanym bankiem wśród młodzieży w wieku 15-24 lata jest PKO BP S.A. Jego nazwę spontanicznie wymieniła co druga badana osoba (52%). 39% respondentów podało nazwę PeKaO S.A., a 26% Narodowy Bank Polski oraz ING Bank Śląski.
Po przedstawieniu respondentom karty, na której zamieszczono nazwy banków, PKO BP wskazało 84% badanych, PeKaO S.A. - 74%, Narodowy Bank Polski - 70%. Przed ING Bank Śląski (60%) - na czwarte miejsce - przesunął się LUKAS Bank z 68% wskazań.
Osoby w wieku 15-24 lata to przede wszystkim potencjalni, przyszli klienci banków. Z usług tych banków korzysta obecnie co czwarta z nich.
Wybierając wśród ofert dostępnych na rynku najczęściej decydują się na usługi PKO BP (26%) bądź PeKaO SA (20%).
Usługą, z której najczęściej korzystają respondenci między 15 a 24 rokiem życia jest rachunek ROR - posiada go 80% klientów. Prawie co piąty badany (18%) deponuje swoje oszczędności długoterminowo - na rachunkach złotówkowych.
Środki z banku pożyczane są głównie z przeznaczeniem na bieżące wydatki. 6% badanych deklaruje, że posiada kredyt konsumpcyjny, 4% otrzymało kredyt studencki a 3% pożyczkę gotówkową.
Młodzież częściej lokuje swoje środki w bankach niż ubiega się o pożyczki i kredyty. Oszczędza (wyłączając ROR) 27% klientów w wieku 15-24 lata, bank zaś kredytuje 14% z nich. Ta tendencja jest przede wszystkim wynikiem braku wystarczającej zdolności kredytowej młodych respondentów.