TNS OBOP: rynek ubezpieczeń nie wydaje się zmonopolizowany

Rynek ubezpieczeń w Polsce wydaje się nie być zmonopolizowany - uznała agencja TNS OBOP. Chcąc ubezpieczyć się na życie, możemy wybierać spośród ofert 36 zakładów. Taka sama liczba podmiotów oferuje ubezpieczenia majątkowe lub inne niż na życie ubezpieczenia - osobowe.

Rynek ubezpieczeń w Polsce wydaje się nie być zmonopolizowany - uznała agencja TNS OBOP.  Chcąc ubezpieczyć się na życie, możemy wybierać spośród ofert 36 zakładów. Taka sama liczba podmiotów oferuje ubezpieczenia majątkowe lub inne niż na życie ubezpieczenia - osobowe.

Najbardziej znaną firmą ubezpieczeniową jest Powszechny Zakład Ubezpieczeń, który spontanicznie wymieniło 79% badanych. Nazwa - PZU idealnie odzwierciedla więc stan faktyczny ? przynajmniej jeżeli chodzi o znajomość marki. Do czołówki należą również towarzystwa Warta i Commercial Union (wymieniona przez co piątego badanego) oraz Nationale Nederlanden. Nazwy towarzystw celowo podano w takim brzmieniu - wydaje się, że znajomość nazw firmy opiera się na zapamiętaniu głównej części, a nie dokładnego opisu działalności w postaci rozwinięć "na Życie", "Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji", itd.

Reklama

Utworzenie Otwartych Funduszy Emerytalnych niewątpliwie przyczyniło się do wzmocnienia marek firm ubezpieczeniowych. Osoby, których składka przekazywana była do danego funduszu, częściej od klientów innych OFE - wskazywały, że firma zajmuje się również inną działalnością ubezpieczeniową.

67% badanych zadeklarowało, że korzysta z usług przynajmniej jednego towarzystwa, które oferuje ubezpieczenia inne niż społeczne, czy emerytalne.

Zainteresowanie ubezpieczeniem się wzrasta wraz z wiekiem, wykształceniem, oraz dochodem uzyskiwanym w gospodarstwie domowym. Grupą osób, które zdecydowanie częściej od innych korzystają z ubezpieczeń oferowanych przez towarzystwa są respondenci w wieku 30-59 lat. Najrzadziej o zabezpieczaniu się na wypadek ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń losowych myślą najmłodsi uczestnicy badania. Ubezpieczonych jest 43,5% respondentów między 15-19 rokiem życia.

Decyzja o ubezpieczeniu się w którymś z działających na polskim rynku towarzystw jest silnie związana z wykształceniem. Zdecydowanie najrzadziej ubezpieczają się osoby z najmniej wykształcone (52,5% badanych z wykształceniem podstawowym), najczęściej zaś - posiadający wyższe wykształcenie (81%).

Zawarciem umowy ubezpieczenia wiąże się niestety z płatnością składek. Zdecydowanie częściej mogą więc sobie pozwolić na poniesienie tego typu wydatków osoby, które posiadają większy dochód. Wśród badanych, których średni miesięczny dochód netto na osobę nie przekracza 315 zł, ubezpieczonych jest 61%, zaś 79% badanych, w których dochód ten przekracza 575 zł.

Zabezpieczenia przed niekorzystnymi skutkami zdarzeń losowych częściej szukają osoby, które oceniają swoją sytuację materialną jako dobrą, lub przeciętną, niż ci, którzy uważają, że powodzi im się bardzo dobrze.

Niezaprzeczalnym liderem na rynku ubezpieczeń jest Powszechny Zakład Ubezpieczeń. Wśród osób, które zadeklarowały, że korzystają z ubezpieczeń innych niż społeczne i emerytalne, 80% twierdzi, że jest klientem PZU. Oznacza to, że z usług tej firmy korzysta prawie co drugi badany, a dokładnie 54% respondentów.

Z ofert towarzystw ubezpieczeniowych najczęściej respondenci wybierają ubezpieczenia na życie. Indywidualnie ubezpieczyło się 41% badanych. Drugą najbardziej "popularną" usługą jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, z którego korzysta 32%.

Poniższe informacje przygotowano na podstawie skumulowanych danych, które uzyskano w styczniu, lutym i marcu 2002 r. w badaniu TNS Finance Index.

TNS Finance Index jest badaniem cyklicznym, realizowanym raz w miesiącu na reprezentatywnej próbie losowej mieszkańców Polski powyżej 15 roku życia.

Taylor Nelson Sofres OBOP (TNS OBOP) jest jedną z wiodących firm badawczych działających na rynku polskim. Jego korzenie sięgają 1958r., kiedy to powstał Ośrodek Badania Opinii Publicznej. W 1998r. OBOP został włączony w struktury międzynarodowej grupy badawczej Taylor Nelson Sofres. Sieć TNS działa w ponad 50 krajach i należy do grona światowych liderów informacji marketingowej. TNS OBOP Przeprowadza badania ilościowe i jakościowe. Od 1997r. prowadzi ogólnopolski elektroniczny pomiar widowni telewizyjnej (tzw. telemetria). Zgodnie ze strategią TNS Woldwide, TNS OBOP rozwija sektory badawcze, jak również wprowadza na polski rynek licencjownowane produkty sieci TNS. Należą do nich m.in.: BuyTest, Conversion Model, NeedScope, badania trackingowe w systemie Miriad i FoQus2.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: PZU SA | dochód | ubezpieczony | OBOP | TNS | ubezpieczenia | TNS OBOP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »