Ubezpieczyciele pod kontrolą PUNU
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Ochrony Konkurencji i Konsumentów na temat funkcjonowania instytucji regulujących rynek ubezpieczeniowy, informacje złożyła Danuta Wałcerz, prezes Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń oraz Stanisław Rogowski, rzecznik ubezpieczonych.
W 2000 r. PUNU podejmował działania mające na celu zapewnienie wypłacalności należnych świadczeń ubezpieczeniowych w stosunku do 16 zakładów ubezpieczeń, w tym 3 zakładów ubezpieczeń na życie i 13 pozostałych zakładów ubezpieczeń osobowych i majątkowych (łącznie nadzorem objętych było w ub.r. 71 zakładów). W stosunku do 6 ubezpieczycieli wszczęto postępowanie w sprawie nie dopełnienia obowiązku posiadania przez co najmniej dwóch członków zarządu wykształcenia i doświadczenia zawodowego niezbędnego do zarządzania zakładem ubezpieczeń, wynikającego z art. 32 ustawy o działalności ubezpieczeniowej - powiedziała Wałcerz
Z kompleksowej analizy skarg skierowanych do PUNU wynika m.in., że w większości przypadków są one efektem niezrozumienia istoty i praw rządzących danym ubezpieczeniem np. wielu skarżących myli ubezpieczenie AC z OC. Zakładom trudno jest zarzucić łamanie przepisów, spory są wynikiem odmiennej interpretacji treści umów ubezpieczeniowych.
PUNU wskazał na konieczność zmian systemu ubezpieczeniowego, w tym zmian prawa ubezpieczeniowego. Wystąpił do Ministra Finansów z wnioskiem o wprowadzenie norm zobowiązujących zakład ubezpieczeń do przedstawienia ubezpieczającym się wyczerpujących informacji o umowie ubezpieczenia. Na początku br. Urząd przedstawił propozycję zmian projektu ustawy o działalności ubezpieczeniowej.
Stanisław Rogowski, rzecznik ubezpieczonych w swoim wystąpieniu podkreślił, iż każdego roku rośnie ilość przesyłanych skarg. Nie zmienia się jednak ich tematyka. Niepokojąca jest wciąż wysoka liczba spraw związanych z nieterminowym załatwianiem wniosków odszkodowawczych.