UOKiK karze za bezprawne wysyłanie wiadomości!

Reklama wprowadzająca w błąd, niepełne informacje w loteriach smsowych i bezprawne wysyłanie wiadomości zachęcających do wzięcia udziału w konkursie - to praktyki firm Telecom Media, P4, PTC, które zakwestionował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd podał, że postępowanie przeciwko Telecom Media zostało wszczęte w lipcu 2011 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły smsy i wiadomości głosowe nakłaniające do wzięcia udziału w odbywającej się w 2010 roku loterii "Wielki Quiz z Nagrodami Edycja IX". Urząd ustalił, że komunikaty były wysyłane do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie od przedsiębiorcy informacji handlowych. Wiadomości sprawiały również wrażenie, że abonent już uzyskał lub zdobędzie nagrodę po wysłaniu wiadomości tekstowej z odpowiedzią.

Tymczasem odesłanie smsa gwarantowało jedynie udział w loterii. W wiadomościach, które otrzymywali konsumenci brakowało również informacji o nazwie organizatora konkursu, cenie za wysłanie wiadomości sms w ramach uczestnictwa w loterii. Ponadto nie było informacji, że warunki uczestnictwa zostały określone w regulaminie konkursu zamieszczonym na stronie internetowej, a wysłanie zgłoszeniowej wiadomości sms stanowi jego akceptację. Prezes UOKiK uznała, że spółka Telecom Media wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową 113 tys. 105 zł. Spółka musi również publikować całą decyzję na swojej stronie internetowej przez trzy miesiące.

Reklama

Także Polska Telefonia Cyfrowa, zachęcając w 2009 roku do udziału w loterii "100 Mercedesów od Ery", wysyłała smsy do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie informacji handlowych. Wielu z nich mogłoby nie zdecydować się na udział w konkursie, gdyby nie wiadomości SMS i MMS otrzymywane od operatora. Prezes UOKiK stwierdziła, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, ale odstąpiła od nakładania kary pieniężnej, ponieważ PTC zobowiązała się do zmiany praktyki, m.in. do wysyłania wiadomości marketingowych tylko do osób, które wyraziły na to zgodę.

Poza tym poszkodowanym abonentom PTC zostanie przyznana rekompensata, dodatkowe pakiety minut i 500 złotowe zadośćuczynienie. PTC musi ponadto przekazać 311 tys. zł darowizny fundacji Kid Protect w celu organizacji i przeprowadzenia zajęć dla uczniów szkół podstawowych z klas 4-6, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z telefonów i internetu. Istotne jest także stworzenie i publikacja przez przedsiębiorcę poradnika korzystania z usług Premium, które są wykorzystywane między innymi w loteriach i konkursach organizowanych przez PTC.

Urząd zakwestionował także informacje przekazywane podczas kampanii reklamowej sieci Play. Postępowanie zostało wszczęte w grudniu 2010 roku i dotyczyło kampanii reklamowej produktu Play Fresh przeprowadzonej w 2009 roku. UOKiK ustalił, że spółka P4 (operator Play), posługując się hasłem "Darmowe smsy w Play Fresh" w części materiałów reklamowych nie zamieściła informacji o ograniczeniach czasowych dotyczących korzystania z darmowych smsów w ramach oferty. W rzeczywistości okres korzystania z bezpłatnych wiadomości był znacznie ograniczony, a dodatkowo uzależniony od wartości doładowania (np. wartość doładowania 50 zł i więcej - 50 dni). Konsument, który wiedziałby o krótszym czasie korzystania z darmowych wiadomości niż okres ważności wykupionej karty (365 dni), mógłby nie skorzystać z oferty spółki. Za wprowadzanie w błąd Prezes UOKiK nałożyła na P4 karę pieniężną 495 tys. 655 zł.

Telecom Media odwołało się od rozstrzygnięcia Urzędu do sądu. PTC nie skorzystało z takiej możliwości - podał UOKiK.

Rzecznik operatora Play Marcin Gruszka poinformował w poniedziałek PAP, że spółka P4 nie zgadza się z decyzją Prezesa UOKiK i złożyła odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Biuro prasowe PTC podało natomiast, że podczas postępowania spółka przedstawiła Urzędowi wiele prokonsumenckich propozycji, które zostaną w najbliższym czasie wprowadzone w życie. "W wyniku aktywnej współpracy z Prezesem UOKiK PTC przygotowała akcję edukacyjną, która ma zwiększyć świadomość konsumentów w zakresie korzystania z usług Premium" - czytamy w oświadczeniu przesłanym PAP w poniedziałek.

Polecamy: PIT 2011

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | telefonia komórkowa | sms | PTC
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »