Uwaga na pozorne promocje

Czy 4 tys. zł mniej za telewizor LCD to interesująca oferta? Przedsiębiorcy wiedzą, że dla wielu konsumentów to wielka okazja i starają się wykorzystać - często nieuczciwie. Co trzeci produkt objęty akcją promocyjną wzbudził zastrzeżenia Inspekcji Handlowej.

Badaniem przeprowadzonym na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów objęto 112 placówek handlowych - 100 z nich należało do dużych sieci handlowych. Uchybienia stwierdzono w 39,7 proc. artykułów żywnościowych, natomiast w przypadku innych produktów zastrzeżenia kontrolerów wzbudziło 32 proc. badanych partii.

Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło nierzetelnego informowania o cenach towarów oferowanych w promocjach. Zastrzeżenie inspektorów wzbudziła nieuczciwa praktyka przedsiębiorców związana z przekreślaniem cen sugerowanych jako dotychczasowe, które w rzeczywistości nigdy nie obowiązywały. Przykładem może być pozornie korzystna oferta kupna telewizora LCD za 6 849 zł. Przed wyprzedażą telewizor kosztował 6 999 zł, tymczasem sprzedawca jako cenę obowiązującą przed obniżką podał 10 999 zł.

Reklama

Kontrolerzy zakwestionowali również nieprawidłowe wyliczanie cen towarów z gratisami. W przypadku 17,3 proc. przebadanych partii były wyższe niż tych, do których upominki nie były dołączane - różnice sięgały nawet 9 zł. Tym samym to klient ponosił koszt "prezentu".

Ponadto część asortymentu posiadała ceny identyczne jak przed promocją - mimo to produkty reklamowane były jako znacznie tańsze. Zdarzało się również, że towary, które pojawiły się w danym sklepie po raz pierwszy, sprzedawane były po cenie sugerowanej jako niższa od dotychczas obowiązującej. Ponadto inspektorzy zwrócili uwagę na znaczne rozbieżności między cenami zakodowanymi w czytnikach a tymi, które zostały uwidocznione na terenie sklepu oraz nieprawidłowe wyliczanie cen jednostkowych produktów.

Konsumenci byli również wprowadzani w błąd informacją na opakowaniu, że masa lub pojemność produktu w ramach promocji zostały zwiększone przy utrzymaniu dotychczasowej ceny. Przykładem może być reklama na opakowaniu płynu do mycia szyb sugerująca, że 250 ml konsument dostaje w prezencie, a płaci jedynie za 750 ml. W toku kontroli okazało się, że w promocji dostępne były wyłącznie produkty o pojemności 750 ml.

Ustalenia kontroli dały podstawę do nałożenie 67 mandatów karnych oraz skierowania trzech wniosków do sądów.

Do UOKiK przekazano 16 powiadomień o ujawnionych w toku kontroli działaniach mogących stanowić czyn nieuczciwej konkurencji. Analiza Inspekcji Handlowej pokazała, że obniżka ceny czy upominek dołączany do zakupionego towaru to nie zawsze super okazja.

Jak nie ulec hasłom o ostatnim dniu promocji czy wyprzedaży?

 UOKiK przypomina o zasadach udanych "zakupowych łowów":
 - porównuj informacje zawarte w gazetkach reklamowych z tymi,  które umieszczane są przy produktach w sklepie;
 - ufaj rozsądkowi, nie emocjom. Zdarza się, że cena towarów  oferowanych w trakcie promocji bądź wyprzedaży ma taka samą  wartość, jak przed rozpoczęciem akcji, ale bywa, że i wyższą;
 - przeliczaj wartość towarów z gratisami. Zwracaj uwagę, czy  zestaw produktów z podarunkiem to faktycznie okazja. Porównaj, czy  zakup tych samych artykułów osobno nie będzie kosztować cię mniej  niż "okazyjny komplet";
 - sprawdzaj cenę, którą ostatecznie musisz zapłacić.  Przedsiębiorcy mają obowiązek poinformować cię o pełnej cenie  danego towaru;
 - warto być czujnym, gdy oferta dotyczy produktów spożywczych.  Sklepy organizują promocje często wtedy, gdy zależy im na pozbyciu  się towarów z uwagi na krótki bądź upływający termin przydatności.  Oprócz smaku degustowanego produktu, sprawdź datę ważności. 

Jednocześnie UOKiK przypomina, że w przypadku problemów z zakupami konsumenci mogą o pomoc zwrócić się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów oraz Inspekcji Handlowej - adresy znajdują się na www.uokik.gov.pl

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | zastrzeżenia | promocje | przedsiębiorcy | Uwaga! | telewizor lcd | telewizor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »