W sklepach coraz drożej. Jeden z najważniejszych produktów z wyższą ceną
Coraz więcej płacimy za towary w dużych sieciach handlowych. Średnia wartość tzw. koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku przekroczyła 300 zł. Towarem, który podrożał w kwietniu najbardziej są jajka. Wzrost ceny jajek sięgnął niemal 8 proc. w skali miesiąca, znacząco podrożała także kawa (ponad 4 proc.).
W kwietniu wzrosły ceny w sieciach handlowych. Średnia wartość koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku była wyższa o 1,33 proc. i wyniosła 319,02 zł - wynika z raportu firmy ASM SFA.
Zgodnie z publikacją w kwietniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 4,19 zł.
"Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w marcu br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Intermarché (5,03 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (6,84 proc.). Podobnie jak przed miesiącem już tylko w dwóch sieciach średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł" - czytamy w raporcie.
Firma co miesiąc analizuje ceny przykładowego koszyka zakupowego, zawierającego najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne). Badane są ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
Z analizy wynika, że koszyk złożony z najtańszych produktów średnio kosztował w kwietniu 231,15 zł (czyli więcej o 2,87 zł niż w marcu), zaś ten zawierający najdroższe produkty - 385,64 zł (więcej o 0,18 zł niż w marcu). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w kwietniu 2025 r. wyniosła 154,49 zł i była o 2,69 zł niższa niż w marcu br.
"Badanie ASM SFA wykazało, że w kwietniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożały jajka (7,85 proc.), żel pod prysznic (7,34 proc.), szampon do włosów (4,87 proc.) czy kawa (4,39 proc.). Natomiast największe obniżki dotyczyły pasty do zębów (5,74 proc.) i masła (5,48 proc.)" - napisali autorzy opracowania.
***