Wypłacałeś gotówkę, a bankomat wciągnął kartę? Mogłeś popełnić popularny błąd
Może się zdarzyć, że w trakcie próby wypłacenia gotówki bankomat "wciągnie" kartę. Co zrobić w takim przypadku? Bankowe procedury przewidują kilka rozwiązań tego problemu.
Sytuacja, w której bankomat zatrzyma naszą kartę, nigdy nie jest komfortowa. Szczególnie, jeśli się spieszymy lub gotówka jest nam w danej chwili niezbędna.
Niekiedy przyczyną takiego "zachowania" maszyny jest błąd wynikający z naszych działań, a niekiedy problem techniczny po stronie bankomatu. Warto wiedzieć, że niektóre zatrzymania karty są związane z bankowymi procedurami, o których wciąż nie wszyscy pamiętają.
Przykładowo, bankomat może zatrzymać naszą kartę płatniczą, jeśli kilkukrotnie podaliśmy błędny PIN lub dana karta była uprzednio zastrzeżona (i nie odblokowana).
Oprócz tego bankomaty zatrzymują również karty, które mają przekroczony termin ważności, albo które w systemie bankowym zostały oznaczone jako skradzione.
Na zatrzymanie karty przez maszynę narażamy się, jeśli zbyt długo pozostawimy kartę w bankomacie i jej nie odbierzemy, albo korzystamy z karty uszkodzonej mechanicznie, która może być trudna w odczytaniu przez czytniki elektroniczne.
Oczywiście może się również zdarzyć, że zatrzymanie karty związane jest z błędem maszyny i jej usterką.
Niektóre banki stosują swoje indywidualne procedury dotyczące kart. Na przykład, trzykrotne podanie błędnego PIN-u może skutkować nie jej zabraniem, ale automatycznym zablokowaniem na 24 godziny.
Jeśli w trakcie transakcji bankomat się wyłączył, zawiesił lub w inny sposób przestał działać prawidłowo, należy poczekać parę minut - być może maszyna się zrestartuje i odda naszą kartę.
Jeśli jednak bankomat się ponownie nie włącza lub wyświetla komunikaty błędu, należy skontaktować się z operatorem danego bankomatu. Jest to najprostsze w sytuacji, gdy bankomat znajduje się przy placówce bankowej, a zatrzymanie karty miało miejsce w czasie jej pracy. Jeśli jednak jest to już po godzinach, można zadzwonić na infolinię tego banku i poinformować o zdarzeniu.
Jeśli bankomat nie należy do konkretnego banku, należy zadzwonić do operatora maszyny - na każdej z nich znajduje się naklejka informująca o tym, co należy zrobić w przypadku problemów i pod jaki numer zadzwonić.
Należy wiedzieć, że regułą jest niszczenie wszystkich kart, które zostały zatrzymane przez bankomat. Dzieje się tak zarówno w przypadku "słusznie" zatrzymanych kart, jak i tych, które zostały wciągnięte przez błąd maszyny, a nie z powodu naszej nieuważności.
Procedura ta ma na celu zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa właścicielom kart: w ten sposób karty nie dostaną się w niepowołane ręce.
Zatem, jeśli nasza karta zostanie zatrzymana przez bankomat, musimy liczyć się z wyrobieniem nowej, niezależnie od przyczyny jej zatrzymania.
Jeśli niemiła przygoda z zatrzymaniem karty zdarzy nam się za granicą, bezzwłocznie należy zastrzec kartę, kontaktując się ze swoim bankiem - czy to za pomocą infolinii do tego przeznaczonej, czy też poprzez aplikację mobilną. Numerem, pod którym zawsze można zastrzec kartę, niezależnie od banku, który ją wydał, jest +48 828 828 828.
Odzyskanie takiej karty jest minimalnie prawdopodobne, a istnieje o wiele większe prawdopodobieństwo, że karta może zostać wykorzystana w nieodpowiedni sposób. Najlepszym rozwiązaniem jest zabieranie ze sobą na wakacje więcej niż jednej karty - aby mieć pewność, że nie pozostaniemy w obcym kraju bez gotówki.
W kontekście kart zatrzymanych w bankomacie warto znać pojęcie skimmingu. To metoda oszustwa, która polega na takim "zhakowaniu" maszyny przez oszusta, że zatrzymuje karty osób korzystających z bankomatu. Po odejściu zniecierpliwionego klienta, oszust może wyciągnąć kartę.
Najważniejsze to zastrzeżenie karty, a także sprawdzenie historii transakcji w aplikacji mobilnej. Sprawdźmy, czy zatrzymanie nie nastąpiło z powodu awarii i czy środki, pomimo tego, że nie zostały wydane, nie zostały odjęte od salda konta.
Dobrze jest dowiedzieć się, czy zatrzymanie karty nie nastąpiło z powodu naszej nieuwagi: zazwyczaj jeśli powodem jest wpisanie nieprawidłowego PIN-u lub przeterminowana karta, bankomat wyświetla odpowiedni komunikat.
Następnie nie pozostaje nam nic innego, jak złożenie wniosku o wydanie nowej karty płatniczej: w wielu bankach można to zrobić kilkoma kliknięciami w aplikacji mobilnej lub logując się na stronie banku.
KO