Reklama

Wyższe kary właścicieli pojazdów za brak OC w 2016 roku!

Nowe, wyższe kary dla właścicieli pojazdów bez ważnego OC oraz wzrost cen ubezpieczeń komunikacyjnych - to jedne z najważniejszych zmian, które wejdą w życie od stycznia 2016 roku. Właściciel samochodu osobowego musi liczyć się z karą w wysokości 3 700 złotych, a ciężarówki 5 550 złotych

Za brak ubezpieczenia OC przez okres dłuższy niż 14 dni właścicielowi - w zależności od zarobków i rodzaju posiadanego pojazdu - będzie groziła kara nawet do 3.700 złotych. Jak uniknąć nieprzyjemności, nie przepłacając za polisę?

Reklama

- Część kierowców świadomie rezygnuje z ubezpieczenia, traktując to, jako pewnego rodzaju oszczędność. Myślą, że brak uregulowania jednej raty czy też przerwa w ubezpieczeniu nie zostanie odnotowana, a mimo to wciąż poruszają się po drogach całego kraju. Nic bardziej mylnego - zarówno w świetle nowych przepisów, jak i rozwiązań wykorzystywanych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Przykładem jest tu chociażby wirtualny policjant, który jest wykorzystywany przez UFG już od 2012 roku. Rozwiązanie to nie tylko monitoruje, ale skutecznie wyłapuje przypadki przerw w ubezpieczeniu pojazdu, co - miejmy nadzieję - wpłynie na kierowców mobilizująco - mówi Bartosz Salwiński, współzałożyciel i członek zarządu mfind.pl.

Jak wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) ponad 70% kierowców poruszających się pojazdem bez ważnej polisy OC to osoby, które nie uregulowały kolejnej raty ubezpieczenia (40%) lub nabyły samochód i nie zauważyły, że polisa poprzedniego właściciela wygasła, ponieważ OC zakupione razem z samochodem nie odnawia się automatycznie (33%).

- Sytuację z pewnością odmieni także apel Komisji Nadzoru Finansowego, która we wrześniu 2015 roku zwróciła się do Towarzystw Ubezpieczeniowych o zakończenie wojny cenowej. Inicjatywa ta może już w niedalekiej przyszłości spowodować wzrost cen polis komunikacyjnych, a to z kolei z pewności wyraźnie wpłynie na rozwój wirtualnych narzędzi umożliwiających zakup najbardziej atrakcyjnej opcji ubezpieczeniowej.

Tabela - wyższe sankcje za brak OC

O 6 procent więcej niż obecnie zapłacą kierowcy za brak polisy OC, w 2016 roku. Właściciel samochodu osobowego musi liczyć się z karą w wysokości 3 700 złotych, a ciężarówki 5 550 złotych. Dlaczego kierowcy decydują się na jazdę bez OC? To najczęściej - bo aż w 40 procentach przypadków - wynik nieopłacenia którejś z rat składki za tą polisę i w efekcie wygaśnięcie umowy ubezpieczenia, wskazuje najnowszy raport Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego

Opracowanie UFG pokazuje też, że w 33 procentach wykrytych przypadków braku OC - powodem jest wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu. Polisa poprzedniego właściciela auta ważna bowiem jest tylko do końca okresu na jaki została zawarta i nie przedłuża się automatycznie na kolejne dwanaście miesięcy*. Inne powody to: wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce (13 proc.) czy przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie (11 proc.).

Należy zatem zwrócić szczególną uwagę na ważności ubezpieczenia, przede wszystkim przy: płaceniu za polisę w ratach czy przy zakupie używanego pojazdu.

Warto pamiętać, że:

* tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy (oczywiście pod warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak którejkolwiek z rat powoduje, że ubezpieczenie to wygasa z upływem okresu na który zostało wykupione;

* obowiązek posiadania ważnego OC mają wszyscy właściciele pojazdów - tak długo jak pojazd jest zarejestrowany - bez względu na jego stan techniczny i tego czy jest on aktualnie użytkowany;

Dopilnowanie terminów ważności ubezpieczenia jest istotne, szczególnie, że od początku 2016 roku właścicieli pojazdów czekają wyższe sankcje za brak OC (patrz tabela poniżej). Wysokość opłat karnych ustalana jest w relacji do minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce.

Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku; z kolei dla ciężarówek - trzykrotność. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20 proc., a do 14 dni - 50 proc. kary podstawowej.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »