Za co możesz dostać odszkodowanie od biura podróży? Tabela jest długa

Wakacje 2022 miały być idealne, jednak okazały się totalną klapą, bo organizator nie dotrzymał umowy? Jeżeli obietnice mają się nijak do rzeczywistości, możemy ubiegać się o odszkodowanie od biura podróży. Wyjaśniamy, jak odzyskać pieniądze za nieudany urlop i w jakim terminie powinniśmy złożyć wniosek o odszkodowanie. Kiedy przysługuje nam częściowy zwrot kosztów za nieudane wakacje?

odszkodowanie od biura podróży możemy ubiegać się w przypadku, gdy organizator nie spełni warunków umowy. Jakie roszczenia przysługują nam w przypadku nieudanego urlopu i w jaki sposób możemy się o nie ubiegać? 

Tłumaczymy, w jakim terminie najpóźniej musimy wystąpić z żądaniami przeciwko organizatorowi tak, aby mieć szansę odzyskać pieniądze za nieudany urlop oraz, czego konkretnie możemy się domagać od biura podróży, jeśli wakacje 2022 nie pójdą zgodnie z planem.

Reklama

Za co można dostać odszkodowanie od biura podróży?

Organizatorzy wycieczek wykorzystują nieświadomość klientów, nie wywiązując się w pełni z umowy, ponieważ większość wczasowiczów nie składa reklamacji do biura podróży, pomimo nieudanego wypoczynku. Konsumenci często nie mają świadomości, jakie prawa przysługują im na wakacjach, dlatego wyjaśniamy, za co przysługuje odszkodowanie od biura podróży

Za niewywiązanie się z umowy biuro podróży odpowiada w przypadku zaniedbań własnych lub swoich podwykonawców. 

Oznacza to, że możemy złożyć reklamację do biura podróży np. w przypadku znacznego opóźnienia lub odwołania lotu, zaniedbań w hotelu, w wyniku których np. doszło do wypadku, braku obiecanych atrakcji, lub niedopilnowań podczas wycieczek oferowanych przez organizatora na wakacjach 2022

Ponadto, częściowy zwrot poniesionych kosztów od biura podróży przysługuje nam również w sytuacji, gdy zauważymy takie niezgodności z umową jak: 

  • znaczna różnica w odległości od plaży niż zadeklarowano,
  • brak, lub częściowy brak wyżywienia, pomimo zapewnień biura podróży
  • mniejszy pokój, bądź pokój o mniejszym standardzie, niż zadeklarowano
  • konieczność zmiany hotelu np. na budynek o niższym standardzie 
  • brak windy w hotelu, jeśli była ona zagwarantowana w umowie 
  • brak snack-barów, jeśli takowe były obiecane w umowie
  • brak animacji i innych rozrywek zadeklarowanych przez biuro podróży
  • brak obiecanych wycieczek fakultatywnych,
  • nadmierny hałas w hotelu 

W powyższych sytuacjach możemy domagać się usunięcia niezgodności z umową i otrzymania świadczenia zastępczego. 

Ponieważ zaś niewywiązanie się z warunków umowy przez biuro podróży traktowane jest jako uszczerbek mamy również prawo walczyć o odszkodowanie od biura podróży w formie obniżenia ceny usługi na podstawie obliczeń zgodnych z tabelą frankfurcką

Przykładowo za znaczną różnicę w odległości od plaży możemy otrzymać odszkodowanie od biura podróży w wysokości od 5 do 15 procent, a za całkowity brak wyżywienia nawet 50 procent. 

Reklamacja do biura podróży przed pozwem o odszkodowanie


Nie warto jednak od razu wchodzić na drogę sądową. Reklamacja usługi turystycznej powinna być pierwszym krokiem, jaki podejmiemy i dotyczy to również klientów, którzy korzystają z oferty last minute. Najlepiej złożyć ją tuż po powrocie w wypoczynku albo jeszcze podczas jego trwania. Podstawą do złożenia reklamacji do biura podróży jest ustawa o usługach turystycznych.

Jak wynika z art. 16b, jeżeli podczas trwania imprezy turystycznej klient stwierdzi wadliwe wykonanie umowy, na przykład standard hotelu okaże się niższy, niż określono to w umowie, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie wykonawcę usługi i organizatora. Turysta na bieżąco ma prawo więc zgłaszać wszystkie usterki i domagać się ich usunięcia.

 

Biuro podróży powinno poinformować turystów o każdym szczególe wycieczki jeszcze zanim podpiszą oni umowę, a opis oferty musi być szczegółowy tak, aby klient nie miał żadnych wątpliwości co do tego, czy dana usługa jest płatna. 

Jeśli w umowie nie ma zapisu o dodatkowych kosztach, to nie ponosi ich klient, a organizator. O rekompensatę można ubiegać się na przykład, gdy w związku z niedogodnościami musieliśmy opłacić dodatkowo transport i wyżywienie. Biuro podróży może uchylić się od zwrotu pieniędzy jedynie w trzech przypadkach. 

  • jeśli niezgodność z umową leży po stronie podróżującego, 
  • jeśli niezgodność z umową jest winą osoby trzeciej, 
  • jeśli niezgodność z umową wyniknęła z nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć. 

Poza odszkodowaniem od biura podróży turysta ma prawo domagać się zadośćuczynienia za zmarnowany urlop, którego wysokość zależy od tego, w jakim stopniu niedogodności wpłynęły na nasz wypoczynek. Mogą być to kwoty do nawet kilku tysięcy złotych. 

Kiedy wystąpić do sądu o odszkodowanie od biura podróży?

Jeśli polubowna droga nie wystarcza, możemy ubiegać się o nasze prawa na drodze sądowej. Sytuacja ta może być konieczna, jeśli dana firma odmawia nam wypłaty odszkodowania albo zaniża go. Składamy wówczas pozew o odszkodowanie z biura podróży i zadośćuczynienie za zmarnowany urlop. 

Musimy zrobić to przed upływem trzyletniego terminu przedawnienia, który liczony jest od dnia powrotu z wycieczki w sądzie właściwym z uwagi na miejsce wykonania umowy. 

Wymogi formalne pozwu o odszkodowanie od biura podróży

Pozew sądowy o odszkodowanie od biura podróży musi spełniać określone wymogi formalne. Poza oznaczeniem sądu i rodzaju pisma muszą znaleźć się w nim dane powoda i poszkodowanego (imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, swój numer pesel, nazwa i siedziba biura podróży).

Kolejne ważne elementy to opis, dlaczego dochodzimy odszkodowania oraz nasze żądanie wraz z konkretną kwotą, której oczekujemy w ramach zadośćuczynienia i wzmianką o odsetkach ustawowych za opóźnienie w jego wypłacie. Nie należy zapominać o informacji, czy strony podjęły próbę mediacji oraz podpisie. 

Na podstawie analizy otrzymanych dokumentów, zdjęć, katalogów, szczegółów oferty i zeznań świadków sąd zdecyduje, czy nasze roszczenia są zasadne i ustali wysokość rekompensaty, dlatego do pozwu o odszkodowanie należy załączyć dowody potwierdzające okoliczności wskazane w piśmie. 

Wzór pozwu o odszkodowanie od biura podróży oraz koszt sprawy sądowej

Jeśli tylko wartość przedmiotu sporu nie przekracza kwoty 20 tys. złotych, pozew o odszkodowanie do biura podróży składa się na formularzu, którego wzór jest dostępny do pobrania na oficjalnej stronie Ministerstwa Sprawiedliwości

Dokumenty należy złożyć w dwóch egzemplarzach - jeden dla sądu, a drugi dla biura podróży, razem z załącznikami. Można zrobić to osobiście  w biurze podawczym sądu albo wysłać listem poleconym. Warto zrobić również kopie pisma dla siebie i poprosić w biurze o potwierdzenie złożenia.

Założenie sprawy cywilnej o odszkodowanie wiąże się z kosztami. Jaką opłatę sądową musimy uiścić, składając pozew o odszkodowanie do biura podróży? Wszystko zależy od tego, jakiej kwoty się domagamy. Za rozprawę sądową zasadniczo musimy zapłacić:

  • 30 zł – w sprawach do 500 złotych
  • 100 zł – w sprawach od ponad 500 zł do 1,5 tys. złotych
  • 200 zł – w sprawach od ponad 1,5 tys. zł do 4,0 tys. złotych
  • 400 zł – w sprawach od ponad 4,0 tys. zł do 7,5 tys. złotych
  • 500 zł – w sprawach od ponad 7,5 tys. zł do 10,0 tys. złotych
  • 750 zł – w sprawach od ponad 10,0 tys. zł do 15,0 tys. złotych
  • 1.000 zł – w sprawach od ponad 15,0 tys. zł do 20,0 tys. złotych

Czytaj również: 

Jak wypocząć na wakacjach i nie wydać fortuny? Oto sześć przydatnych rad 

Nowe drogi na wakacje 2022. Gdzie otworzono nowe odcinku dróg w Polsce? 

Bagaż podręczny w Rynair i Wizz Air. Jaka waga i wymiary małej walizki do samolotu?

Zobacz także:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: odszkodowanie | biuro podróży
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »