Zamiast jednego dnia, cały tydzień wyprzedaży. Handlowcy mają swoją odpowiedź na Black Friday

Od wielu lat akcja marketingowa Black Friday cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem Polaków. Widząc zainteresowanie klientów, sklepy postanowiły poszerzyć swoje oferty wyprzedaży na cały tydzień, a nie tylko tzw. Czarny Piątek.

Analitycy BlackWeek.Global postanowili sprawdzić jakie jest podejście Polaków do Black Week, gdzie w Polsce zainteresowanie czarnotygodniowymi wyprzedażami jest największe, a także ile i na co konsumenci planują wydać pieniądze.

Prawie trzy czwarte ankietowanych Polaków (72 proc.) wzięło udział w zeszłorocznych czarnopiątkowych wyprzedażach. Choć ta liczba może zaskakiwać, w rzeczywistości nie wszyscy korzystali z promocji w samo Black Friday. 63 proc. uczestników tego wydarzenia postanowiło zrobić zakupy w piątek, ale aż 33 proc. kupowało od poniedziałku do czwartku, a 28 proc. skorzystało z promocji w weekendzie po Black Friday (w sobotę i niedzielę).

Reklama

Zdecydowana większość zakupowiczów była zadowolona lub raczej zadowolona ze swoich czarnopiątkowych doświadczeń (76 proc.). 24 proc. ankietowanych uznało, że byli raczej niezadowoleni, a pozostały 1proc. był niezadowolony z zakupów w Black Friday.

Wśród osób, które zrezygnowały z uczestnictwa w zeszłorocznym Black Friday, najczęściej podawanym powodem był brak promocji na konkretne produkty, które chcieli kupić ankietowani (35,6 proc. odpowiedzi). 33,9 proc. z osób biorących udział w ankiecie stwierdziło, że zwyczajnie przegapiło czarnopiątkowe wyprzedaże. Pozostali albo w ogóle nie wiedzieli o istnieniu Black Friday, albo nie przekonała ich wysokość rabatów (każda z odpowiedzi po 15,3 proc.).

Na podstawie wyszukiwań w internecie, autorzy badania znaleźli miasta, w których zainteresowanie wyprzedażami Black Friday wzrosło najbardziej w latach od 2016 do 2019. Pierwsze miejsce zajęły ex aequo Elbląg oraz Radom — tam zainteresowanie zniżkami wzrosło o aż 238 proc. Na podium znalazł się także Wałbrzych, gdzie zanotowano wzrost wyszukiwań związanych z Black Friday o 230 proc.

Najmniej zainteresowani czarnopiątkowymi promocjami są mieszkańcy Krakowa (wzrost o 83 proc.), Poznania (83 proc.) oraz Lublina (50 proc.).

Statystycznie, Polacy wydają w czasie Black Friday 945 zł. Warto jednak zauważyć, że mężczyźni wydają dwa razy więcej niż kobiety w czasie czarnopiątkowych wyprzedaży: 1159 zł przeciwko 582 zł. Niekoniecznie wiąże się to jednak z faktem, że mężczyźni kupują więcej niż kobiety — mogą po prostu kupować droższe produkty.

Zapytani o wydatki w czasie Black Friday, duża część ankietowanych stwierdziła, że wyda podobną kwotę, co w zeszłym roku (39proc.). Ponad połowa planuje wydać więcej (53proc.), a 9proc. wyda mniej niż w zeszłoroczny Czarny Piątek.

Osoby, które wydadzą więcej, zazwyczaj swoją odpowiedź uzasadniały faktem, że w tym roku planują zakup jakiegoś droższego produktu (np. elektroniki lub AGD) — aż 64 proc. ankietowanych wskazało taki powód. 31 proc. planuje po prostu kupić więcej produktów, a 12 proc. kupić produkty z wyższej półki niż w poprzednim roku. Z drugiej strony, wśród osób planujących mniejsze wydatki, aż 44 proc. stwierdziło, że mniejszy budżet jest spowodowany utratą pracy. 35 proc. nie planuje w tym roku drogich zakupów, a 21 proc. woli odłożyć więcej na czarną godzinę.

Niezmiennie wśród produktów, które królują podczas czarnopiątkowych wyprzedaży, jest elektronika. Jest to najczęściej wybierana kategoria towarów — elektronikę kupi aż 65 proc. konsumentów. Na podium znalazły się także ubrania (38,6proc.) oraz buty (30,7 proc.).

Na czwartym miejscu uplasowały się artykuły AGD (27,9 proc.), a za nimi kosmetyki (12,1 proc.). Mniej popularne podczas Czarnego Tygodnia są artykuły dla dzieci (7,1 proc.), wyposażenie domu i ogrodu czy produkty związane ze sportem (6,4 proc.). Dziesięć najchętniej kupowanych kategorii produktów uzupełniają bielizna oraz książki — odpowiednio 5 i 3,6 proc.

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: Black Friday
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »