Zarząd PZU Życie SA wdraża procedury zabezpieczające przed niegospodarnością
W minionym tygodniu Zarząd PZU Życie SA zapoznał się z końcową wersją raportu Deloitte & Touche, analizującego działalność Spółki w okresie od 1 stycznia 1998 r. do 28 kwietnia 2001 r.
Wątpliwości władz PZU Życie SA co do prawidłowości niektórych decyzji inwestycyjnych oraz procedur stosowanych w tym okresie w Spółce, spowodowały powierzenie zewnętrznej, doświadczonej firmie doradczej przeprowadzenia analizy tych zagadnień.
Opierając się na analizie przeprowadzonej we współpracy z PZU Życie SA, Deloitte & Touche stwierdził, że możliwe nieprawidłowości i nadużycia miały miejsce w obszarach nie stanowiących podstawowej działalności Spółki.
Zastrzeżenia wzbudziły niektóre inwestycje na rynku niepublicznym oraz wydatki poniesione na marketing, public relations, usługi poligraficzne i informatykę. Wartość "inwestycji, których pewne aspekty mogą wskazywać na występowanie nadużyć i nieprawidłowości" autorzy raportu określili na łączną kwotę 218 mln zł.
Duża część ocenianych inwestycji niepublicznych nadal pozostaje w portfelu PZU Życie SA, tak więc na tym etapie ich realizacji nie można stwierdzić, na jakich warunkach zostaną one zakończone. Jednak dążąc do jak najlepszego zabezpieczenia interesów klientów i akcjonariuszy Zarząd PZU Życie SA utworzył rezerwy, które zabezpieczają Spółkę przed rzeczywistymi i potencjalnymi stratami.
"Chcę jednak podkreślić, że nie wpłynęły one na wartość polis naszych klientów. Nie ponieśli oni żadnych strat. Koszty niewłaściwego nadzoru właścicielskiego obciążyły akcjonariuszy. Z całą mocą oświadczam: Spółka ma solidne podstawy do bezpiecznego funkcjonowania, a Zarząd PZU Życie SA opracował i wdraża mechanizmy, które zapobiegną nieprawidłowościom i wyeliminują niegospodarność." - powiedział Ireneusz Nawrocki, prezes Zarządu PZU Życie SA.
Najważniejsze działania zmierzające do poprawy funkcjonowania Spółki to: nowe zasady lokowania środków zakładające rezygnację z inwestycji w akcje i udziały spółek niepublicznych, stosowanie właściwych kryteriów inwestycyjnych zapewniających bezpieczeństwo, efektywność i płynność lokowania środków oraz stworzenie przejrzystych zasad zarządzania ryzykiem operacyjnym, rynkowym i inwestycyjnym. Wskazane w raporcie niekorzystne kontrakty na usługi są renegocjowane lub podlegają wypowiedzeniu. Wdrażane są nowe zasady współpracy z usługodawcami. Właściwe funkcjonowanie Spółki ma także zapewnić wprowadzenie nowoczesnego i niezależnego audytu wewnętrznego oraz publikowanie raportów finansowych wzorowanych na spółkach publicznych.
Równocześnie, w PZU Życie SA trwają zaawansowane prace nad przyjęciem Kodeksu Etyki Korporacyjnej.