10 przykazań dobrego kierownika

Czy świat jest naprawdę taki, jakim go widzimy? Jak sprawić, aby ocena rzeczywistości była jak najbardziej zbliżona do stanu faktycznego, bez ludzkich słabości i odczuć?

1. Nie trzymaj się środka

Jednym z najczęściej popełnianych błędów w ocenie zjawisk, jest trzymanie się środka skali ocen, która jest do dyspozycji. Tendencja używania określeń o środkowych wartościach jest widoczna w testach jakości czy znajomości tematu.

2. Matematyka dobrym doradcą

Czy skreślenie dowolnych i losowo wybranych 6 cyfr z 49 możliwych bardziej przybliża gracza do nagrody, niż skreślenie w jednym rzędzie cyfr od 1 do 6? Rozsądek podpowiada, że tak. Matematyka mówi - nie. To tylko zasada reprezentatywności, dzięki której człowiek ocenia za bardziej prawdopodobne to, co kiedyś mógł już widzieć.

Reklama

3. Uważaj na zasadę kontrastu

Każdy miał możliwość zauważyć, że dziennikarze sportowi prowadzący wywiady z koszykarzami są zazwyczaj niskiego wzrostu. Ci sami dziennikarze już następnego dnia , prowadząc wywiad z dżokejem na wyścigach konnych, są zdecydowanie wyżsi. To jest nadal ten sam dziennikarz. Działa tu jednak efekt kontrastu. Ocena faktów jest uzależniona od dostępnej skali porównawczej.

4. Liczą się fakty

W twojej firmie ostatnio źle się dzieje. Zarząd przedstawił wspólnikom możliwe rozwiązania problemu. Najpierw jednak podzielił ich na dwie grupy i pierwszej z nich zaproponował dwa warianty: A - "uratować jeden z trzech zakładów i 2000 miejsc pracy" i B - "mieć szansę 1/3, że uda się uratować wszystkie trzy zakłady i 6000 miejsc pracy oraz szansę 2/3, że całą firmę trzeba będzie zamknąć". Drugiej grupie wspólników przekazał propozycje: C - "zamknąć dwa z trzech zakładów i zwolnić 4000 pracowników " i D - "dać szansę 2/3, że zamknięte zostaną wszystkie trzy zakłady firmy oraz szansę 1/3 na to, że nie będzie likwidacji ani zwolnień." Gdyby taki wybór miałby miejsce, pewnie okazałoby się, że został wybrany wariant A oraz D. Tak naprawdę wariant A jest inaczej nazwanym wariantem C, a B odpowiada D. Tak właśnie działa efekt kontekstu, bazujący na sposobie sformułowania problemu i wytworzeniu innego wrażenia.

5. Nie daj się zakotwiczyć

Jeśli kiedykolwiek mieliśmy wrażenie, że zrobiliśmy dobry interes korzystając z "promocji", nic bardziej mylnego. Zwłaszcza dziwić mogą praktycznie niekończące się wyprzedaże w dużych sklepach handlowych. Obowiązuje tu stosowanie zasady zakotwiczenia, czyli wytworzenia pewnego fikcyjnego poziomu cen, które klient powinien zapamiętać. Tak postępując najpierw można ustalić cenę spodni na 200zł, ale sprzedawca wie, że za tę cenę nikt ich nie kupi. Po pewnym czasie obniża się więc cenę do planowanych wcześniej 120 zł, co w klientach, którzy widzieli poprzednią wartość, wytwarza impuls do zakupu. Ich umysły są nadal zakotwiczone na poziomie 200 zł, a każda obniżka wydaje im się wyjątkową okazją.

6.Pierwsza decyzja nie znaczy najlepsza

Zasada, która często rządki ludzkim umysłem, zwłaszcza w podejmowaniu decyzji, jest zasada pierwszeństwa. Znany w psychologii "efekt pierwszego wrażenia" zazwyczaj odnosi się do tego, jak postrzegamy poszczególne osoby w naszym życiu. Jeśli nie jest on pozytywny, trzeba wiele wysiłku i czasu, by go zmienić.

7. Oceniaj po wynikach

Równie silny jak efekt aureoli. Powszechnie uważa się, że osoby dobrze wyglądające, łatwiej odnoszą sukces w życiu. Łatwo popełnić błąd, opierając się tylko na wyglądzie zewnętrznym. Przystojni mężczyźni i piękne kobiety wydają się być gruntownie wykształcone i bardziej sympatyczne, niż osoby o przeciętnym wyglądzie.

8. Bądź świadomy własnych emocji

Nastrój wpływa w znacznym stopniu na ocenę rzeczywistości. Dobry nastrój wyostrza mocne strony przygnębienie powoduje negatywną sytuację wszystkiego dookoła. Ludzie od wieków próbowali wpływać na nastrój swoich rozmówców przez podarki, które przynosili przed załatwieniem sprawy. Dziś bardziej przyda się dobre słowo i uśmiech

9. Zachowaj rozsądek i obiektywizm

Kto nie miał nigdy wrażenia, że wie, kiedy ktoś się na niego patrzył, ale jednocześnie nie widział wzroku ani oczu swego obserwatora. Pomijając umiejętności wykraczające poza 5 ludzkich zmysłów, jak to wyjaśnić? Wytłumaczenie jest tylko jedno - zasada weryfikowania własnej hipotezy. Mówi ona, że nawet obiektywne fakty przemawiają na korzyść własnej hipotezy, a jej dowodzenie jest bardzo proste. W przypadku wrażenia wzroku obserwatora - jeśli odwróci się głowę, i ten człowiek, rzeczywiście się patrzył - punkt! Jeśli przypadkiem przeczucie było nieuzasadnione - przypadek! Każdą, zwłaszcza własną, hipotezę można udowodnić w podobny i bardzo prosty sposób.

10. Nie wierz w cudowne zbiegi okoliczności

Świat daje wiele iluzji, ale chyba największą jest iluzja kontroli. Tyczy się ona zwłaszcza zdarzeń losowych. Gracze w kasynach z wielką pieczołowitością kładą żetony na stół, delikatnie lub energicznie rzucają kostką. Każdy ma jakiś szczęśliwy numer, dzień lub datę. Niektórzy ludzie wolą przejechać całą Europę samochodem, zamiast w kilka godzin przebyć ją bezpieczniejszym samolotem. Mają poczucie kontroli. Podejmowanie decyzji jest często grą z poczuciem kontroli, które może wcale nie istnieć, ale subiektywnie jest ważne. Ale bez iluzji kontroli wszystkie decyzje byłyby niepotrzebne.

INTERIA.PL/Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: świat | nastrój
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »