42 proc. firm planuje podwyżki cen w 2022 roku

W przyszłym roku ok. 42 proc. firm deklaruje podwyżki cen i poprawę swoich marż - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Jak dodano, sprzyjać ma temu otoczenie makroekonomiczne, czyli wysoki popyt i podwyższona inflacja w Polsce.

W przyszłym roku ok. 42 proc. firm deklaruje podwyżki cen i poprawę swoich marż - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Jak dodano, sprzyjać ma temu otoczenie makroekonomiczne, czyli wysoki popyt i podwyższona inflacja w Polsce.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniam

W tej grupie 55 proc. firm podniosło marże w 2021 roku; 45 proc.firm nie zmieniło marż lub one zmalały w 2021 roku, ale planują je zwiększać - wynika z opublikowanego we wtorek badania PIE "Polityka cenowa firm w 2021 roku".

Jak dodano, wśród firm, które w 2021 roku nie poprawiły marż, aleplanują na 2022 rok przeważa przemysł i TSL (Transport SpedycjaLogistyka). Najniższe wskazania występują w usługach."Firmy planują dalszą podwyżki marż w 2022 roku. Sprzyja temuotoczenie makroekonomiczne (wysoki popyt i podwyższona inflacja)" -wskazało PIE.

Reklama

Prognozy PIE wskazują na utrzymywanie się podwyższonej inflacji(powyżej celu NBP) zarówno w 2022 jak i 2023 roku. Według PIE,średnioroczna inflacja w 2022 r. będzie na poziomie 7,3 proc., a szczytinflacji będzie w maju przyszłego roku - 9 proc.

Jak podało PIE, wysoki odsetek firm raportuje plany podwyżek cen."Napięcia na rynku pracy mogą stymulować dodatkowo presję płacową" - podkreślono.

Z badania PIE wynika, że w 2021 r. 44 proc. firm podniosło ceny; 37proc. utrzymało wcześniejsze stawki; 8 proc. obniżyło ceny produktów i usług. Najczęściej ceny podnosił przemysł (54 proc.) i budownictwo (52 proc.), a najrzadziej usługi (33 proc.).  "Wśród firm, które oceniały swoją sytuację finansową jako dobrą 47 proc. przedsiębiorców podniosło ceny swoich produktów i usług, 5 proc. firm obniżyło stawki. Przedsiębiorstwa z przeciętną lub złą sytuacjąfinansową istotnie rzadziej podnosiły ceny" - przekazało PIE.

Przedsiębiorcy pytani o powody podnoszenia cen wskazywali głównie na rosnące koszty pracy i koszty wytworzenia. 38 proc. przedsiębiorców wskazywało podniesienie cen jako sposób na próbę odbudowy sytuacji finansowej firmy; ok. 1/3 badanych wskazywało na czynniki rynkowe - wysoki popyt lub działania konkurencji.

Według badania, sektor budownictwa podnosił ceny głównie pod presją wzrostu kosztów wytworzenia, a TSL i produkcja z powodu wzrostów kosztupracy. Z kolei usługi podnosząc ceny próbowały odbudować finanse po recesji.

Jak tłumaczy PIE, dla firmy doświadczonych brakami podażowymi to niebył główny powód do podnoszenia cen. 47 proc. firm, które odnotowały wyższe koszty wynikające z trudności w dostępie do produktów i usług,podniosło ceny w 2021 roku. Te same firmy pytane o przyczyny wzrostu cen wskazywały jednak częściej na koszty pracy (81 proc.).

Z badania PIE wynika, że w okresie odbudowy po lockdownach firmy odbudowały swoją rentowność. "Wskaźnik rentowności obrotu netto w  średnich i dużych firmach w Polsce jest na rekordowych poziomach.Najlepiej wygląda sytuacja w przemyśle, a najsłabiej w handlu" - wskazało PIE.

Badanie przedsiębiorstw zostało zrealizowane na przełomie listopada i grudnia 2021 r. na zlecenie PIE; na losowo-kwotowej próbie 1000 przedsiębiorstw, przy użyciu techniki CATI.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: podwyżki cen | prognozy na 2022 | inflacja w Polsce | locdown | recesja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »