5 kroków do bezpiecznych zakupów w Internecie

W dzisiejszych czasach każdy z nas robi zakupy przez internet. Według prognoz interaktywnie.com w tym roku Polacy wydadzą w e-sklepach aż 26 mld złotych. Niezaprzeczalnymi zaletami zakupów w sieci są ogromny wybór towarów, oszczędność czasu i pieniędzy, ale e-zakupy trzeba również umieć robić.

Co jakiś czas wznawiana jest dyskusja na temat bezpieczeństwa zakupów w Internecie. Pojawiają się głosy, że elektroniczne formy płatności wiążą się z ryzykiem ataku hakerów, którzy mogą zająć środki na naszym koncie. Inni ostrzegają przed nieuczciwymi sprzedawcami, którzy po otrzymaniu zapłaty wysyłają inny czy podrobiony towar lub wręcz nie robią tego wcale.

Z badań przeprowadzonych na potrzebę publikacji "Polski e-konsument - typologia, zachowania"*wynika, że co ósmy badany wiąże z zakupami online ryzyko utraty prywatności danych osobowych. Aż 29% respondentów odpowiedziało, że obawia się oszustw związanych z płatnościami.

Reklama

"Rzeczywistość jest taka, że dokonywanie płatności w internecie będzie bezpieczne tylko wtedy, gdy sami o to zadbamy" - mówi Joanna Kuzdak, prezes jednego z największych polskich e-sklepów Agito.pl.

Na co należy zwrócić uwagę, aby nasze zakupy były bezpieczne? Poniżej 5 kroków Agito.pl.

- Unikajmy e-sklepów, które nie posiadają regulaminu, a na stronie nie jest podany kontakt (adres, telefon), numer KRS (można go sprawdzić na www.krs-online.com.pl), czy NIP.

- Nie korzystajmy ze sklepów, na temat których jest mało opinii w Internecie lub są one głównie negatywne.

- Zwracajmy uwagę na szyfrowanie strony "www". Na początku powinien widnieć skrót "https", a nie "http".

- Nie dokonujmy płatności korzystając z niezabezpieczonych sieci, takich jak hot spoty w kawiarniach czy na dworcach. Nie mamy pewności jak są one zabezpieczone i czy ktoś nie ma dostępu do naszych danych.

- Wybierajmy sklepy, które oferują kilka form płatności. Serwisy godne zaufania zazwyczaj oferują różne opcje płatności - do najpopularniejszych należą szybkie płatności przelewem, karta kredytowa, płatność przy odbiorze, czy sprzedaż na raty.

* Projekt badawczy nr 0415/B/H03/2008/35 finansowany przez MNiSW pt. "Polski e-konsument - typologia, zachowania". Badania stanowią próbę diagnozy zachowań nabywczych polskich konsumentów w Internecie.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »