Będzie wojna o koszty

Postulowane wprowadzenie możliwości zawieszenia działalności gospodarczej w końcu nabrało realnego kształtu.

Stanie się to dzięki rządowemu projektowi nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Inicjatywę dopuszczającą możliwość wstrzymania na jakiś czas działalności eksperci przyjmują z zadowoleniem. Jednak zwracają uwagę, że w obecnym kształcie w zakresie zmian podatkowych projekt nie rozstrzyga wielu bardzo ważnych kwestii. Twierdzą, że skorzystanie z dobrodziejstwa zawieszenia wykonywania działalności nie zwolni z obowiązku prowadzenia ewidencji rachunkowych i podatkowych na ogólnych zasadach. Zmiany nie odnoszą się także do kwestii, w jaki sposób rozliczać koszty i przychody z okresu zawieszenia, które wynikają z dopuszczonych w drodze wyjątku działań przedsiębiorcy. Jeżeli już dziś eksperci nie są do końca pewni jak je rozwiązać, w przyszłości może stać się to powodem rozbieżnych interpretacji i sporów z fiskusem.

Reklama

Wykonywanie niezbędnych czynności

Zgodnie z nowelizacją przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności, nie będzie mógł prowadzić działalności gospodarczej za wyjątkiem wskazanych sytuacji. Należy do nich między innymi prawo do wykonywania czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, prawo do zbywania środków trwałych i wyposażenia, a także uzyskiwania przychodów finansowych. I tu pojawia się problem. Bo tego rodzaju niezbędne czynności wiązać się będą nie tylko z kosztami, ale ich skutkiem może być uzyskiwanie przychodów. Przedsiębiorca w zakresie podatków dochodowych będzie jednak zwolniony z obowiązku uiszczania zaliczek przez okres trwania zawieszenia.

- Ponieważ brak jest szczególnej regulacji w tym zakresie podatnik będzie zobowiązany do rocznego rozliczenia podatku dochodowego ? wyjaśnia Hubert Cichoń, radca prawny z Deloitte.

Oznacza to, że zarówno koszty dozwolonych czynności, jak i uzyskiwane w ich rezultacie przychody będą opodatkowane na zasadach ogólnych. Jak zauważa ekspert jedyną modyfikacją owych zasad jest brak możliwości amortyzowania środków trwałych przez czas trwania zawieszenia.

- Uzyskane w trakcie trwania zawieszenia przychody i koszty muszą zostać zsumowane z przychodami i kosztami uzyskanymi przed lub po tym okresie i zadeklarowane w rocznym zeznaniu podatkowym ? uważa Hubert Cichoń.

W praktyce zdaniem Huberta Cichonia moment rozpoznania kosztów i przychodów poniesionych i uzyskanych w okresie zawieszenia w ramach jednego roku podatkowego będzie, więc dowolny, o ile zostaną one prawidłowo ujęte z zeznaniu rocznym.

Czy w okresie zawieszenia działalności firmy trzeba prowadzić ewidencje rachunkową ? Jakie zmiany powinny być wprowadzone w ustawie o podatku dochodowym ?

Za jaki okres można potrącić wszelkie koszty pośrednie ? Jak rozwiązać problem z zapłatą odsetek od kredytu czy pożyczki w okresie zawieszenia działalności ?

Aleksandra Tarka - Więcej: Gazeta Prawna 19.02.2008 (35) ? str.10

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: wojny | wojna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »