Będzie "zero okienka"

Konfederacja Pracodawców Polskich pozytywnie ocenia drugi etap nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Będzie mniej kontroli w firmach w jednym roku kalendarzowym, o co nasza organizacja zabiegała od dawna.

Projekt zakłada utworzenie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), która będzie przekazywać właściwym organom informacje niezbędne do sfinalizowania procesu rejestracji działalności gospodarczej osób fizycznych. Takie rozwiązanie będzie służyć zwiększeniu przejrzystości systemu. Wykorzystane do tego narzędzia elektroniczne usprawnią proces rejestracji. Dlatego Konfederacja Pracodawców Polskich popiera stworzenie CEIDG. Pozytywnie oceniamy także zakres informacji, jakie rejestr będzie przekazywał. Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego wymaga, aby przedsiębiorca miał możliwość zdobycia możliwie szerokiej wiedzy o potencjalnym kontrahencie, zanim wejdzie z nim w kooperację. Niewłaściwe jest także utrzymywanie w nowym systemie oddzielnego systemu ewidencji dla osób fizycznych oraz dla osób prawnych (w KRS). Celowe jest stworzenie jednego, wspólnego rejestru ? CEIDG.

Reklama

KPP popiera także umiejscowienie ?jednego okienka? w gminach. Zwracamy jednak uwagę, że wprowadzenie koncepcji ?zero okienka? zbliży nas do standardów europejskich i będzie znaczącym krokiem do zmniejszania biurokracji. Zwracamy jednak uwagę, że należy równolegle prowadzić prace nad zwiększeniem dostępności podpisu elektronicznego. Zakup odpowiedniego systemu i jego uwierzytelnienie to koszt kilkuset złotych, który skutecznie odstrasza mikro i małe przedsiębiorstwa od korzystania z elektronicznego kontaktu z administracją.

Konfederacja Pracodawców Polskich wskazuje, że liczne wypadki wycieku informacji z różnych organów państwa, obligują do zachowania szczególnej staranności w zabezpieczeniu bezpieczeństwa danych osobowych klientów administracji. Mamy także nadzieję, że przyjęte rozwiązania nie będą technicznie uciążliwe.

? Zgodnie z projektem, zdobyte w wyniku kontroli przeprowadzonej z naruszeniem prawa dowody, nie będą mogły być wykorzystane przeciwko przedsiębiorcy. To spełnienie postulatów środowiska przedsiębiorców. Obecnie taka patologiczna sytuacja nie jest rzadkością ? mówi Adam Ambrozik, ekspert KPP. W praktyce oznacza to, że nie ma realnych sankcji za łamanie przez urzędników przepisów dotyczących kontroli przedsiębiorstw ? a taka regulacja istotnie ograniczy negatywne skutki naruszania zasad inspekcji. Czasem wykonanie decyzji pokontrolnych oznacza likwidację przedsiębiorstwa, choć postępowanie odwoławcze wykazuje nieprawidłowości w przebiegu inspekcji. Dlatego popieramy treść proponowanego ust. 4 art. 77 ustawy. Zwiększy on poszanowanie dla zasad prowadzenia kontroli. Trzeba jednak zaznaczyć, że możliwość dochodzenia odszkodowania za czyny opisane w proponowanym przepisie istnieje już w obecnym stanie prawnym, choć w praktyce jest trudne. Proponowane rozwiązanie może poprawić taki stan rzeczy. Popieramy także wprowadzenie obowiązku informowania kontrolowanego przedsiębiorcy o jego prawach i obowiązkach w trakcie inspekcji.

Dobrym rozwiązaniem jest doprecyzowanie i ograniczenie wyjątków od zasady przeprowadzania kontroli w obecności kontrolowanego, zakazu ich zbiegu oraz ograniczenia czasu ich trwania w roku. Obecnie mamy zbyt duży margines swobody interpretacyjnej, który osłabia ochronę przedsiębiorców przed zbyt dużą uciążliwością kontroli.

Popieramy skrócenie maksymalnego czasu trwania kontroli w jednym roku kalendarzowym u mikro i małych przedsiębiorców. Dziś często paraliżują one funkcjonowanie wielu firm. Trzeba pamiętać, że wiążą się one z dezorganizacją przedsiębiorstwa. Zawracamy jednak uwagę, że przedłużenie czasu trwania kontroli, jeśli jest ona konieczna z przyczyn ?niezależnych od organu? może być interpretowana zbyt szeroko.

Konfederacja Pracodawców Polskich pozytywnie ocenia wprowadzenie instytucji sprzeciwu oraz jej projektowaną dwuinstancyjność. Będzie ona orężem przedsiębiorców w walce z prawnymi nadużyciami prawa przez organy kontroli.

Zwracamy uwagę, że inspekcje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie powinny być przeprowadzane na innych zasadach, niż reszta kontroli. Dlatego konieczna jest przy nich obecność kontrolowanego (lub osoby przez niego wyznaczonej). Ponadto nie należy rezygnować z zasady zakazu zbiegu kontroli i ograniczenia jej czasu. UOKiK ma szerokie kompetencje, które od przyszłego roku jeszcze się zwiększą. To rozwiązanie byłoby znacząco zwiększyłoby uciążliwość kontroli.

Według KPP, ograniczeniu powinien ulec katalog reglamentowanej działalności gospodarczej.

W zdecydowanej większości krajów UE istnieje tylko koncesja. Reglamentacji powinny podlegać jedynie te obszary, których wymaga Wspólnota. Obecna sytuacja, w której rodzaje takiej działalności określone są w wielu ustawach, nie sprzyja przejrzystości prawa. Mamy nadzieję, że ten postulat spotka się z pozytywną reakcją rządu.

KPP pozytywnie ocenia projekt. To krok w kierunku zwiększania swobody działalności gospodarczej. Zawiera rozwiązania potrzebne z punktu widzenia przedsiębiorców, poprawiające ich sytuację prawną względem organów kontroli. Tworzy także nowoczesny system rejestracji i ewidencji przedsiębiorców oraz informacji o nich. Mamy nadzieję, że w trakcie dalszych prac rozwiązania te zostaną zachowane.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Konfederacja | KPP | przedsiębiorstwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »