Bonusów ciąg dalszy
Stanowisko organów podatkowych w sprawie premii pieniężnych w dalszym ciągu jest nieprawidłowe.
Swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie zajął Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dn. 27 października 2005 r. (sygn. PP/443-167/05/IK-64301). Analizowane postanowienie dotyczyło sytuacji, w której podatnik otrzymał od swojego kontrahenta premię pieniężną w zamian za osiągnięcie określonego pułapu obrotów towarami kontrahenta. Udzielona premia nie odnosi się do konkretnej pojedynczej transakcji, lecz została przyznana po zakończeniu roku. Rozliczenie nastąpiło na podstawie noty księgowej wystawionej przez kontrahenta.
W opinii organu podatkowego premia pieniężna nieodnosząca się do konkretnej transakcji, lecz stanowiąca nagrodę, wówczas nie skutkuje po stronie wypłacającego powstaniem obowiązku podatkowego. Jednakże w takim wypadku należy uznać - jak wskazuje organ podatkowy - iż wypłacona premia związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy. W konsekwencji zdaniem organu podatkowego jest świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Przez świadczenie usług rozumie się bowiem każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zatem definicja świadczenia usług ma charakter komplementarny względem definicji dostawy towarów. W ocenie organu podatkowego oznacza to, że przez świadczenie usług należy rozumieć również spełnienie określonych warunków (zachowań).
Z przedstawionym powyżej stanowiskiem Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego nie sposób się zgodzić.
Pojęcie premii pieniężnej nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego w naszej opinii posłużyć należy się definicją Słownika Języka Polskiego PWN, zgodnie z którą premią pieniężną jest nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś. Premie pieniężne stanowią zatem formę nagrody za efektywność we współpracy handlowej oraz dodatkowe wyróżnienie o charakterze motywacyjnym. Mają one na celu podnoszenie efektywności współpracy z kontrahentami.
Utożsamienie pojęcia "każdego świadczenia" z pojęciem "spełnienia określonych warunków (zachowań) jest nadinterpretacją przepisów prawa cywilnego i podatkowego. Zgodnie z definicją zawarta w prawie cywilnym zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien to świadczenie spełnić. Świadczenie natomiast może polegać na działaniu lub zaniechaniu. Pojęcie świadczenia w ścisłym tego słowa znaczeniu odnosi się natomiast do powinnego, zgodnego z treścią zobowiązania, zachowania dłużnika. Osiągnięcie określonego pułapu obrotów nie wymaga podejmowania żadnych dodatkowych czynności. Należy stwierdzić, iż jedyną czynnością, jaką w tej sytuacji wykonuje podatnik jest zakup towarów kontrahenta (podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT), zaś osiągnięcie określonego poziomu obrotu nie wymaga podejmowania żadnych dodatkowych czynności, jest tylko efektem podstawowej działalności podatnika w odniesieniu do kontrahenta. W konsekwencji otrzymana premia pieniężna jest neutralna dla rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług. Kontrahent natomiast uprawniony jest do wystawienia księgowej noty uznaniowej.
Michał Zwyrtek