Bony towarowe będą tańsze
Jeśli Sejm zaakceptuje zmianę jednego z przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, na rynku bonów towarowych dojdzie do niemal rewolucyjnych zmian. Skorzystają na nich także pracownicy zakładów, które w okresach przedświątecznych przekazują im prezenty w postaci bonów.
Prawie 40 proc. firm w ramach świadczeń pozapłacowych daje swoim pracownikom bony towarowe: podarunkowe i żywieniowe. Natomiast bony premiowe coraz częściej są nagrodą dla konsumentów w promocjach, konkursach oraz sprzedaży premiowej.
- Z powodu wadliwej nowelizacji ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i wprowadzeniu do niej przepisu art. 15 ust. 4 rynek bonów został zmonopolizowany przez jedną dużą firmę Sodexho Pass Polska, która wyrugowała mniejsze. Oferowały one bony do ówczesnych placówek handlu detalicznego i zbudowały sieć sprzedaży opartą o dużą liczbę miejsc akceptacji oferowanych bonów.
Małe firmy wypadły z rynku, bo art. 15 ust. 4 za czyn nieuczciwej konkurencji uznał utrudnienie dostępu do rynku spowodowane emitowaniem i realizacją bonów wymienianych na towary lub usługi oferowanych poniżej ich wartości nominalnej lub wymienianych na towary lub usługi o cenie przewyższającej wartość nominalną znaku.
Dlaczego teraz nadal głównym beneficjentem zakupionych bonów są sieci wielkopowierzchniowe, a zmniejsza się udział w realizacji ich małych sklepów ? Co ułatwi swobodny wybór oferty i emitenta bonów firmom zobowiązanym do wyłonienia dostawcy w przetargu ? Co zalicza się do przypadków polegających na utrudnianiu innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, które uważane są za czyny nieuczciwej konkurencji? Kiedy wejdzie w życie Ustawa o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ?
Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Więcej: Gazeta Prawna 15.10.2008 (202) - str.2-3