CIT: Wydatki inwestycyjne w SSE
Otrzymanie przez spółkę prowadzącą działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne jest równoznaczne z poniesieniem kosztów inwestycji, które pod warunkiem zaliczenia ich do wartości początkowej środków trwałych stanowią koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą.
Takie stanowisko w przedmiotowej sprawie zajęła Izba Skarbowa w Katowicach w decyzji
z dn. 5 stycznia 2006 r. (sygn. PBB1/421-88/05). W jej opinii z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej wynika, iż wydatki kwalifikowane to poniesione koszty określonych inwestycji, zaliczone do wartości początkowej środków trwałych. Określenie poniesione wskazuje, w jakiej dacie koszty inwestycji mogą być rozpoznane jako wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą. W powoływanym rozporządzeniu nie zdefiniowano pojęcia kosztów poniesionych. Pojęcia tego nie definiują również ustawy podatkowe, w tym ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, czy ustawa o rachunkowości, pomimo iż pojęciem tym się wielokrotnie posługują.
W omawianej decyzji organ podatkowy podkreślił, iż w doktrynie ukształtował się pogląd, iż koszt poniesiony to koszt faktycznie zrealizowany w znaczeniu kasowym (rozchód pieniężny), ale również każdy faktycznie dokonany odpis nie będący wydatkiem, powodujący zmianę w strukturze aktywów lub pasywów osoby prawnej, w tym również stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych
Pogląd, iż koszty poniesione nie muszą być zapłacone, wyraziło również Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie zasad potrącania kosztów uzyskania przychodów (...) nr 4735, w której to stanęło na stanowisku, iż ?/.../ ewidencja pozostałych kosztów (poza zakupem materiałów podstawowych i towarów handlowych) w księdze przychodów i rozchodów następuje w dniu, w którym podatnik wszedł w posiadanie dowodu stwierdzającego zdarzenie gospodarcze, będącego podstawą zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów np. faktura za paliwo, energię elektryczną itp. Bez znaczenia pozostaje fakt, w jakiej formie następuje zapłata zobowiązań wynikających z tego dowodu księgowego (raty, kompensata, odroczony termin płatności).?
Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, że przez poniesione koszty inwestycji należy rozumieć zarówno koszty faktycznie zrealizowane w znaczeniu kasowym, jak i koszty, w związku z którymi nie dokonano płatności, ale które wpłynęły na zmianę aktywów lub pasywów podatnika. Otrzymanie przez podmiot prowadzący działalność na terenie specjalnych stref ekonomicznych faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne jest równoznaczne z poniesieniem kosztów inwestycji, które pod warunkiem zaliczenia ich do wartości początkowej środków trwałych stanowią koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą.
Michał Zwyrtek