CIT: Wydatki inwestycyjne w SSE

Otrzymanie przez spółkę prowadzącą działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne jest równoznaczne z poniesieniem kosztów inwestycji, które pod warunkiem zaliczenia ich do wartości początkowej środków trwałych stanowią koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą.

Otrzymanie przez spółkę prowadzącą działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne jest równoznaczne z poniesieniem kosztów inwestycji, które pod warunkiem zaliczenia ich do wartości początkowej środków trwałych stanowią koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą.

Takie stanowisko w przedmiotowej sprawie zajęła Izba Skarbowa w Katowicach w decyzji

z dn. 5 stycznia 2006 r. (sygn. PBB1/421-88/05). W jej opinii z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej wynika, iż wydatki kwalifikowane to poniesione koszty określonych inwestycji, zaliczone do wartości początkowej środków trwałych. Określenie poniesione wskazuje, w jakiej dacie koszty inwestycji mogą być rozpoznane jako wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą. W powoływanym rozporządzeniu nie zdefiniowano pojęcia kosztów poniesionych. Pojęcia tego nie definiują również ustawy podatkowe, w tym ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, czy ustawa o rachunkowości, pomimo iż pojęciem tym się wielokrotnie posługują.

Reklama

W omawianej decyzji organ podatkowy podkreślił, iż w doktrynie ukształtował się pogląd, iż koszt poniesiony to koszt faktycznie zrealizowany w znaczeniu kasowym (rozchód pieniężny), ale również każdy faktycznie dokonany odpis nie będący wydatkiem, powodujący zmianę w strukturze aktywów lub pasywów osoby prawnej, w tym również stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych

Pogląd, iż koszty poniesione nie muszą być zapłacone, wyraziło również Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie zasad potrącania kosztów uzyskania przychodów (...) nr 4735, w której to stanęło na stanowisku, iż ?/.../ ewidencja pozostałych kosztów (poza zakupem materiałów podstawowych i towarów handlowych) w księdze przychodów i rozchodów następuje w dniu, w którym podatnik wszedł w posiadanie dowodu stwierdzającego zdarzenie gospodarcze, będącego podstawą zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów np. faktura za paliwo, energię elektryczną itp. Bez znaczenia pozostaje fakt, w jakiej formie następuje zapłata zobowiązań wynikających z tego dowodu księgowego (raty, kompensata, odroczony termin płatności).?

Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, że przez poniesione koszty inwestycji należy rozumieć zarówno koszty faktycznie zrealizowane w znaczeniu kasowym, jak i koszty, w związku z którymi nie dokonano płatności, ale które wpłynęły na zmianę aktywów lub pasywów podatnika. Otrzymanie przez podmiot prowadzący działalność na terenie specjalnych stref ekonomicznych faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne jest równoznaczne z poniesieniem kosztów inwestycji, które pod warunkiem zaliczenia ich do wartości początkowej środków trwałych stanowią koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą.

Michał Zwyrtek

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej sp. z o. o.
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | strefy | CIT | specjalna strefa ekonomiczna | pod warunkiem | wydatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »