Czechy

Polskę i Czechy podpisała kilka dwustronnych umów, które miały ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w obu krajach, jednak w rzeczywistości polski przedsiębiorca nie ma co liczyć na to, że zawsze będzie traktowany na równi z czeskim biznesmenem.

Polski przedsiębiorca, chcąc rozpocznie działalność gospodarczą w Czechach, musi uzyskać zezwolenie na pobyt i pracę (wniosek o wizę B z prawem do pracy).

Cudzoziemiec nie może prowadzić działalności gospodarczej na zasadzie samozatrudnienia (odpowiednik wpisu do ewidencji), ponieważ czeskie przepisy gospodarcze przewidują taką możliwość wyłącznie dla osób, które mają stałe miejsce pobytu w tym kraju. A o to mogą się ubiegać cudzoziemcy, którzy legalnie przebywają w Czechach ponad 10 lat.

Dokumentem uprawniającym do prowadzenia działalności gospodarczej w każdej formie prawnej jest karta przedsiębiorcy (zivostensky list)). Wystawia ją urząd ds. działalności gospodarczej (miasta, gminy) i tam każdą działalność należy zgłosić. Potrzebny jest również wpisu w rejestrze handlowym prowadzonym przez sąd gospodarczy. Opłata sądowa za dokonanie wpisu wynosi 5 tys. koron (około 715 zł), zaś opłata za wystawienie przez urząd ds. prowadzenia działalności gospodarczej karty przedsiębiorcy - 1 tys. koron (około 145 zł).

Reklama

Najpopularniejszą formą prowadzenia działalności gospodarczej w Czechach jest spółka z o.o. (spolecnost rucenim omezenym - s.r.o.). Może ona liczyć od 1 do 50 wspólników. Minimalny kapitał zakładowy to 200 tysięcy koron, z tego co najmniej 30 proc. musi być wniesione w gotówce, a pozostałe w postaci aportu rzeczowego. Koszty związane z rejestracją spółki z o.o. wynoszą około 20 tys. koron.

Założycielem spółki akcyjnej musi być przynajmniej jedna osoba prawna lub dwie osoby fizyczne. Minimalny kapitał akcyjny wynosi 2 mln koron, a gdy spółka przeprowadza publiczną subskrypcję akcji, wówczas jej kapitał musi wynosić 20 mln koron. Spółką akcyjną kieruje minimum trzyosobowy zarząd, którego członkiem może być wyłącznie osoba spełniająca warunki do prowadzenia działalności gospodarczej w Czechach. Koszty rejestracji spółki akcyjnej - około 90 tys. koron.

Przedstawicielstwo może być dobrą formą reprezentowania interesów polskiej firmy w Czechach. Robią tak na początek nawet duże polskie przedsiębiorstwa, by najpierw rozpoznać rynek, a dopiero potem podejmować decyzję o uruchomieniu własnej produkcji. Formalności związane z rejestracją, jak i samo prowadzenie biura przedstawicielstwa, zleca się na ogół obywatelowi Czech lub osobie, która ma prawo stałego pobytu w tym kraju. Podatki: Stawka podatku dochodowego od osób prawnych w Czechach wynosi 32%. Pracodawca ma obowiązek wpłacać co miesiąc 26 proc. dochodów brutto pracownika do czeskiego ZUS, a 9 proc. dochodów brutto do kasy chorych. Pracownik sam za siebie wpłaca odpowiednio: 8 i 4,5 proc. swoich dochodów brutto. Dywidendy i zyski pochodzące z części majątku uzyskanego w wyniku likwidacji firmy są opodatkowane stawką 15% W Czechach obowiązują dwie stawki podatku VAT: podstawowa w wysokości 22% i obniżona w wysokości 5% (artykuły spożywcze, leki, książki i czasopisma). Zwolnione z podatku są usługi pocztowe i socjalne.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: polski przedsiębiorca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »