Reklama

Czy na świetnym pomyśle da się zrobić realny biznes?

Przedsiębiorcy nieustannie szukają nowych pomysłów na biznes. Nie zawsze jednak na dobrym pomyśle zarobi się realne pieniądze. Do oceny pomysłu nie wystarczy tylko intuicja, trzeba też odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań.

Umieszczenie w samochodach uchwytów na kubek było 30 lat temu świetnym pomysłem, ale nie był to sam w sobie świetny biznes. - Jest wiele doskonałych pomysłów - twierdzi Jay Azriel, profesor w Centrum Przedsiębiorczości im. JD Browna na York College w Pensylwanii. - Ale możliwości biznesowe rodzą się z pomysłów, które zostały starannie przemyślane i przeanalizowane.

12 pytań, by sprawdzić, czy to dobry interes

14 największych zagrożeń dla twojej firmy

11 znanych przedsiębiorców w wieku nastoletnim

10 wskazówek jak targować się o kapitał na rozkręcenie biznesu

5 sposobów, jak wycenić nową spółkę

Aby odsiać ziarna realnych możliwości biznesowych od plew świetnych pomysłów, przyszli przedsiębiorcy powinni zadać sobie szereg pytań. Najważniejsze jest:

Czy wypełnia się jakąś pustkę?

Genialny pomysł jest tylko projektem naukowym, jeżeli nie będzie zapotrzebowania na produkty, który powstaną w jego następstwie. - Należy ustalić, czy na danym rynku rzeczywiście brakuje czegoś, co zamierzamy dostarczać - mówi Tom Lane, założyciel strony aukcyjnej Propertyroom.com, na której można kupić przedmioty odzyskane lub zajęte przez jednostki policyjne.

Nawet gdy pomysł wydaje się wypełniać pustkę, to nie oznacza to jeszcze, że rynek na niego czeka.

O ile to możliwe, należy się zawsze zapytać: Czy nasz pomysł sprawdzi się w praktyce?

Wiele pomysłów da się łatwo przetestować, by sprawdzić, czy będą popularne i czy będzie na nie zapotrzebowanie. Zanim się na przykład wprowadzi nowe wypieki do sklepów detalicznych, można je przetestować na wiejskim ryneczku. Jeżeli słodkie wypieki nie sprzedadzą się w rynkowym tłoku, to produkt trzeba będzie pewnie zmienić, zanim rozpocznie się produkcję na większą skalę.

Jeśli pomysł na biznes związany jest z nowymi technologiami, przedsiębiorcy powinni mieć świadomość tempa zmian na tym rynku. Należy sobie zadać proste pytanie: Czy pomysł ma długą żywotność?

- Choć nikt nie ma kuli kryształowej, to aktywny przedsiębiorca będzie wiedział o potencjalnych zagrożeniach i szansach i będzie miał jasne plany na przyszłość oraz narzędzia, które pomogą mu monitorować rynek w poszukiwaniu oznak zmian - twierdzi Jim Porter, profesor na Wydziale Administracji i Zarządzania na Uniwersytecie Widener.

Jeżeli pomysł ma potencjał, to kolejne naturalne pytanie jest proste:Jak wysokie są bariery wejścia?

- Dla najlepszych pomysłów bariery wejścia są wysokie - twierdzi Kanchana Raman, prezes firmy telekomunikacyjnej Avion systems. Jeżeli pomysł jest dobry, ale nie będzie go można opatentować, to więksi konkurenci mogą nas prześcignąć w jedną noc.

A gdy pomysł biznesowy jest naturalnie chroniony wysoką barierą wejścia, to kolejne ważne pytanie to: Czy można go rozwinąć?

- Najlepsze pomysły biznesowe obejmują plany, które można łatwo powielić lub przekazać innym, po to by założyciel nie musiał być przez cały czas w firmie - wyjaśnia Susan Wilson Solovic, prezes portalu internetowego SBTV.com z St. Louis przeznaczonego dla małych firm. - Jeżeli całe przedsiębiorstwo to ty, nie można mówić, że się założyło firmę, tylko że się stworzyło dla siebie miejsce pracy.

Pięć typowych błędów finansowych małych firm

Christopher Steiner

Zobacz autorską galerię Andrzeja Mleczki

Dowiedz się więcej na temat: Biznes | przedsiębiorcy | pomysł na biznes | pomysł

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »