Do kogo po pomoc?

Państwowa Inspekcja Handlowa to instytucja o potężnych możliwościach ochrony praw konsumentów (i kontroli firm, czyli sprzedawców, usługodawców itd.).

Inspekcja Handlowa jest organem kontroli powołanym do ochrony praw i interesów konsumentów oraz interesów gospodarczych kraju.

Do zadań Inspekcji należy:

1) kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych w zakresie produkcji, handlu i usług,
2) kontrola produktów znajdujących się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu, z zastrzeżeniem ust. 2, w tym w zakresie oznakowania i zafałszowań, oraz kontrola usług,
3) podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów,
4) organizowanie i prowadzenie stałych polubownych sądów konsumenckich,
5) prowadzenie poradnictwa konsumenckiego, 6) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych..."

Reklama

Wojewódzkie Inspektoraty i Delegatury

Region Dolnośląski

50 059 Wrocław, ul. Ofiar Oświęcimskich 15a, (0 71) 344 20 38; 344 20 39

58 500 Jelenia Góra, ul. Wolności 53/5 (0 75) 752 52 40; 752 52 40 fax

59 220 Legnica, Pl. Słowiański 1 (0 76) 852 27 77; 852 27 77 fax

58 300 Wałbrzych

Al.Wyzwolenia 24 (0 74) 842 50 17 842 50 17 fax

Region Kujawsko-Pomorski

85 020 Bydgoszcz, ul. Jagiellońska 10 (0 52) 322 14 54; 322 58 13 fax

87 100 Toruń, Pl. Teatralny 2 (0 56) 621 84 41; 621 85 90; 655 43 93 fax

87 800 Włocławek, ul. Miedziana 2/4 (0 54) 232 59 54; 232 59 54 fax

Region Lubelski

20 601 Lublin, ul. Tomasza Zana 38"C" (0 81) 528 07 48; 528 0747 fax

21 500 Biała Podlaska, ul. Brzeska 41 (0 83) 343 25 35; 343 25 35 fax

22 100 Chełm, Pl. Niepodległości 1 (0 82) 565 64 23; 565 64 23 fax

22 400 Zamość, ul. Partyzantów 3 (0 84) 635 50 30; 638 50 30 fax

Region Lubuski

66 400 Gorzów Wlkp., ul. Jagiellończyka 8; (0 95) 722 57 31; 720 07 70 fax

65 034 Zielona Góra, ul. Westerplatte 11 skr.107 (0 68) 322 18 35; 322 18 36 fax

Region Łódzki

90 950 Łódź, ul. Gdańska 38 (0 42) 636 03 57; 636 85 50 fax

97 300 Piotrków Trybunalski, ul. Sienkiewicza 16A (0 44) 647 00 47; 647 00 47 fax

98 200 Sieradz Pl. Wojewódzki 3 (0 43) 822 50 11; 822 50 11 fax

96 100 Skierniewice, ul. Jagiellońska 29 (0 46) 833 22 55; 833 22 55 fax

Region Małopolski

31 007 Kraków, ul. Wiślna 3,e-mail: ihkrakow@poczta.fm

http://www.wiih.krakow.prv.pl, http://www.ihkrakow.prv.pl

(0 12) 422 66 22; 422 10 90; 422 93 38; 422 81 63 fax

33 300 Nowy Sącz, ul. Jagiellońska 52

e-mail: ihsacz@poczta.fm (0 18) 444 24 08; 443 85 59 fax

33 100 Tarnów, ul. Narutowicza 33

e-mail: ihtarnow@poczta.fm (0 14) 621 42 16; 621 56 32 fax

Region Mazowiecki

00 015 Warszawa, ul.Sienkiewicza 3 (0 22) 826 18 30; 826 21 95 fax

06 400 Ciechanów, ul. Niechodzka 14a (0 23) 672 27 52; 672 27 52 fax

07 400 Ostrołęka, ul. Gorbatowa 15 (0 29) 760 58 75; 760 58 75 fax

09 400 Płock, ul. Tumska 16 (0 24) 262 71 24; 262 76 88 fax

26 600 Radom, ul.Żeromskiego 53 (0 48) 362 71 21; 362 71 21 fax

08 100 Siedlce, ul. Wł.Jagiełły 10 (0 25) 632 69 70; 632 36 41 fax

Region Opolski

45 068 Opole, ul. 1 Maja 6 (0 77) 454 50 89; 454 50 89 fax

Region Podkarpacki

35 959 Rzeszów, ul. 8 go Marca 5 (0 17) 862 14 53; 853 54 82 fax

38 400 Krosno, ul. Bieszczadzka 1, skr. 31 (0 13) 432 61 94; 436 83 66 fax

37 700 Przemyśl, ul. Wodna 13 (0 16) 678 25 32; 678 48 51 fax

39 400 Tarnobrzeg, ul. 1 Maja 4a (0 15) 822 46 09; 822 46 09 fax

Region Podlaski

15 950 Białystok, ul. Sienkiewicza 40 (0 85) 743 52 68; 743 52 68 fax

18 400 Łomża, ul. Polowa 22 (0 86) 216 51 54; 216 72 55 fax

16 400 Suwałki, ul. Mosiewicza 91 (0 87) 566 48 37; 566 47 21 fax

Region Pomorski

80 240 Gdańsk, ul. M. Konopnickiej 4 (0 58) 341 08 77; 341 53 37 fax

76 200 Słupsk, ul.Jana Pawła II 1 (0 59) 842 54 68; 842 54 68 fax

Region Śląski

40 951 Katowice, ul. Brata Alberta 4, skr. 178 (0 32) 256 16 34; 255 56 80 fax

43 300 Bielsko Biała, ul. Piastowska 44 (0 33) 812 30 94; 812 30 94 fax

42 200 Częstochowa, ul. Sobieskiego 76, skr. 347 (0 34) 324 70 49; 324 70 59 fax

Region Świętokrzyski

25 950 Kielce, ul. Sienkiewicza 76, skr. 347 (0 41) 366 19 41; 366 22 34 fax

Region Warmińsko-Mazurski

10 540 Olsztyn, ul. Dąbrowszczaków 10 (0 89) 527 27 65; 527 42 51 fax

82 300 Elbląg, ul. Hetmańska 31 (0 55) 233 98 72; 232 52 60 fax

19 300 Ełk, ul. Chopina 15 (0 87) 621 16 53

Region Wielkopolski

60 967 Poznań, al. Marcinkowskiego 3 (0 61) 852 29 34; 851 75 76 fax

62 800 Kalisz, Częstochowska 12 (0 62) 764 58 38; 757 44 07 fax

62 500 Konin, al. 1 Maja 7 (0 63) 249 12 41; 249 12 41 fax

64 100 Leszno, pl. Metziga 1 (0 65) 520 53 69; 520 53 69 fax

64 920 Piła, ul. Kossaka 23 (0 67) 212 37 10; 212 37 10 fax

Region Zachodnio pomorski

70 502 Szczecin, ul. Wały Chrobrego 4 (0 91) 422 54 41; 422 54 41 fax

75 004 Koszalin, ul. A. Mickiewicza 26 (0 94) 342 82 05; 342 62 91 fax

Państwowa Inspekcja Handlowa

Inspekcja Handlowa jest organem kontroli powołanym do ochrony praw i interesów konsumentów oraz interesów gospodarczych kraju. Oczywistym jest bowiem zależność gospodarki kraju od ogólnej kondycji konsumentów będących czynnikiem napędowym gospodarki. Główne zadania Inspekcji Handlowej w dziedzinie ochrony konsumentów to: podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów, organizowanie i prowadzenie stałych polubownych sądów konsumenckich, prowadzenie poradnictwa konsumenckiego.

Stałe Polubowne Sądy Konsumenckie to najlepsze miejsce do dochodzenia roszczeń konsumenckich. Rozpatrują spory o prawa majątkowe wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami. Niestety by móc skorzystać z pomocy sądu, pozwany, w naszym wypadku strona nieuznająca naszej reklamacji, musi wyrazić zgodę na arbitraż w sporze. Bez tej zgody nie możemy występować do sądu polubownego. Pozostaje nam jedynie przekazanie sprawy do sądu powszechnego. Jest to podstawowa różnica pomiędzy sądem powszechnym a polubownym. Zaletą rozpatrywania sporów w sądach polubownych jest krótki termin oczekiwania na rozstrzygnięcie, niskie koszty sądowe.

Pozostałe zadania IH pośrednio, jednakże w znaczący sposób wpływają na poprawę sytuacji rynkowej konsumenta oraz bezpieczeństwo konsumpcji. Szczególnie w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia produktem niebezpiecznym.

Inspekcja Handlowa dokonuje kontroli legalności i rzetelności działania przedsiębiorców oraz kontroli produktów znajdujących się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu. Przy IH funkcjonuje Krajowy System Informowania o Produktach Niebezpiecznych w zakresie produktów nieżywnościowych. Jest to sieć powiadamiania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i nieżywnościowych. Informacje o niebezpiecznych produktach żywnościowych pozyskiwane są przez Inspekcję Sanitarną.

Każdy z nas winien być świadomy, że na rynku możemy spotkać produkt, który przy nawet zgodnym z instrukcją użytkowaniu, może wyrządzić nam krzywdę. Dlatego starajmy się wystrzegać zakupu towarów nieoznakowanych czy niewiadomego pochodzenia. Bowiem dochodzenie roszczeń z tego tytułu nie jest możliwe przed sądem polubownym. Oznacza to długi okres oczekiwania na rozstrzygnięcie w sprawie. Dodajmy, że Inspekcja Handlowa jest to organ administracji rządowej. Zadania IH w województwie wykonuje wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej.

Bardzo ważną rolą Inspekcji Handlowej jest współdziałanie z organami administracji publicznej, Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie ochrony konsumentów. W ramach tego uprawnienia możliwe jest współorganizowanie edukacji konsumenckiej, wzajemne informowanie się o problemach i sposobach ich realizacji oraz wymiana wiedzy fachowej.

INTERIA.PL/SERWIS KONSUMENTA

brak
Dowiedz się więcej na temat: inspekcja handlowa | kontrola | inspekcja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »