Drobny poczęstunek serwowany w ramach pokazów jest kosztem
Wydatki na drobny poczęstunek podawany potencjalnym klientom podczas prezentacji i pokazów można zaliczyć do kosztów. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2011 r., nr IPPB1/415-1054/10-4/ES.
Podatnik urządza pokazy sprzętu dla potencjalnych klientów oraz różnego rodzaju prezentacje. Na potrzeby tych pokazów (prezentacji) kupuje napoje, słodycze, drobne poczęstunki dla klientów. Czasami rozmowy z klientami prowadzi w restauracji, ponosząc z tego tytułu określone wydatki.
Organ podatkowy odmówił podatnikowi prawa zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych w związku z organizacją spotkań z kontrahentami w restauracji, uznając je za poniesione na cele reprezentacji, które są wyłączone z kosztów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof.
Jego zdaniem reprezentacja w podejmowaniu kontrahentów przejawia się w takim postępowaniu gospodarza, które kontrahent może odebrać jako przejaw wystawności i okazałości. Za takie zostało uznane zaproszenie kontrahenta do restauracji. Organ podatkowy wskazał bowiem, że w tym przypadku możliwość skorzystania z posiłków czy napojów oferowanych w menu restauracji (czy kawiarni) ma na celu stworzenie oczekiwanego, pozytywnego wizerunku firmy (podnosi jej prestiż). Tym samym wpływa na lepsze postrzeganie przedsiębiorcy w stosunku do pozostałych podmiotów gospodarczych z danej branży. Jego zdaniem w odróżnieniu od spotkań organizowanych w siedzibie podatnika, w przypadku spotkań biznesowych w restauracji (kawiarni) trudno mówić o braku chęci wyeksponowania zasobności podmiotu gospodarczego, zaś podawanym tam posiłkom (zwłaszcza w postaci lunchu, obiadu lub kolacji) odmówić cech okazałości i wystawności.
Za nienoszące znamion reprezentacji fiskus uznał natomiast wydatki na napoje (kawa, herbata, soki) i słodycze podawane podczas pokazów i prezentacji potencjalnym klientom. Takie wydatki podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Zaprezentowana interpretacja utrwala dwa stanowiska. Jedno korzystne dla podatników, że wydatki na drobny poczęstunek podawany podczas pokazów i prezentacji (jeśli nie noszą znamion okazałości, wystawności) nie stanowią kosztów o charakterze reprezentacyjnym i mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Drugie, nieprzychylne podatnikom, że wydatki poniesione w związku z organizacją spotkań z kontrahentami w restauracjach są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodów.
autor: Beata Siwkowska
Gazeta Podatkowa nr 23 (751) z dnia 2011-03-21