Drobny poczęstunek serwowany w ramach pokazów jest kosztem

Wydatki na drobny poczęstunek podawany potencjalnym klientom podczas prezentacji i pokazów można zaliczyć do kosztów. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2011 r., nr IPPB1/415-1054/10-4/ES.

Wydatki na drobny poczęstunek podawany potencjalnym klientom podczas prezentacji i pokazów można zaliczyć do kosztów. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2011 r., nr IPPB1/415-1054/10-4/ES.

Podatnik urządza pokazy sprzętu dla potencjalnych klientów oraz różnego rodzaju prezentacje. Na potrzeby tych pokazów (prezentacji) kupuje napoje, słodycze, drobne poczęstunki dla klientów. Czasami rozmowy z klientami prowadzi w restauracji, ponosząc z tego tytułu określone wydatki.

Organ podatkowy odmówił podatnikowi prawa zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych w związku z organizacją spotkań z kontrahentami w restauracji, uznając je za poniesione na cele reprezentacji, które są wyłączone z kosztów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof.

Reklama

Jego zdaniem reprezentacja w podejmowaniu kontrahentów przejawia się w takim postępowaniu gospodarza, które kontrahent może odebrać jako przejaw wystawności i okazałości. Za takie zostało uznane zaproszenie kontrahenta do restauracji. Organ podatkowy wskazał bowiem, że w tym przypadku możliwość skorzystania z posiłków czy napojów oferowanych w menu restauracji (czy kawiarni) ma na celu stworzenie oczekiwanego, pozytywnego wizerunku firmy (podnosi jej prestiż). Tym samym wpływa na lepsze postrzeganie przedsiębiorcy w stosunku do pozostałych podmiotów gospodarczych z danej branży. Jego zdaniem w odróżnieniu od spotkań organizowanych w siedzibie podatnika, w przypadku spotkań biznesowych w restauracji (kawiarni) trudno mówić o braku chęci wyeksponowania zasobności podmiotu gospodarczego, zaś podawanym tam posiłkom (zwłaszcza w postaci lunchu, obiadu lub kolacji) odmówić cech okazałości i wystawności.

Za nienoszące znamion reprezentacji fiskus uznał natomiast wydatki na napoje (kawa, herbata, soki) i słodycze podawane podczas pokazów i prezentacji potencjalnym klientom. Takie wydatki podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


Zaprezentowana interpretacja utrwala dwa stanowiska. Jedno korzystne dla podatników, że wydatki na drobny poczęstunek podawany podczas pokazów i prezentacji (jeśli nie noszą znamion okazałości, wystawności) nie stanowią kosztów o charakterze reprezentacyjnym i mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Drugie, nieprzychylne podatnikom, że wydatki poniesione w związku z organizacją spotkań z kontrahentami w restauracjach są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodów.

autor: Beata Siwkowska
Gazeta Podatkowa nr 23 (751) z dnia 2011-03-21

GOFIN podpowiada

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »